Waar kunnen we u mee helpen?
- Afspraak maken of wijzigen
- Wachttijden bekijken
- Medisch dossier beheren
- Recept opnieuw aanvragen
- Klacht indienen
- Vestigingsinformatie
- Andere vraag stellen
- Spoedgeval na bezoek aan DC Klinieken? Bel 088 0100 998.
Afspraak
Afspraak maken
Ja, om een afspraak te maken heeft u een verwijzing nodig van uw (huis)arts.
Voor het maken van een afspraak heeft u een verwijzing nodig van uw (huis)arts. Indien u die al heeft, kunt u ook een terugbelverzoek achterlaten. U kunt ook telefonisch een afspraak maken via ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Als u in aanmerking komt voor online afspraken maken, krijgt u een e-mail of een SMS met verdere instructies.
De voucherlink is 1 jaar geldig (net zo lang als uw verwijzing). Daarna kunt u contact opnemen met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Ja, iemand anders kan voor u een afspraak maken. Om er zeker van te zijn dat dit door de juiste (door u gekozen) persoon gebeurt, moet diegene wel uw geboortedatum en BSN-nummer aan ons doorgeven ter verificatie.
Het is op dit moment nog niet mogelijk een afspraak te maken via Mijn DC Klinieken. U kunt in ons patiëntenportaal wel uw persoonlijke gegevens en informatie over uw afspraken inzien.
Ja, dit kunt u doen in het patiëntenportaal Mijn DC Klinieken. Nadat u bent ingelogd, kunt u onder het kopje ‘Mijn afspraken’ de afspraak annuleren. U kunt ook het formulier invullen ‘Afspraak maken of wijzigen’ of bellen naar ons Service- en Informatiecentrum: 088 0100 900.
Annuleer uw afspraak minstens 24 uur van tevoren. Als u niet komt opdagen of te laat afzegt, moeten we u helaas een rekening sturen.
Het is mogelijk om voor de specialismen neurologie, dermatologie en radiologie online een afspraak te maken. Wanneer u hiervoor in aanmerking komt ontvangt u per e-mail of SMS een voucherlink. Indien u geen voucherlink heeft ontvangen is het niet mogelijk om online uw afspraak in te plannen.
Al uw vragen omtrent privacy kunt u mailen naar inzagedossier@dcklinieken. De medewerkers privacy zullen indien nodig telefonisch contact met u opnemen om uw vragen te beantwoorden.
Afspraak wijzigen
Wij bieden u altijd de eerstvolgende afspraakmogelijkheid aan. Soms komen bepaalde tijden vrij als iemand een afspraak annuleert, deze bieden we u ook altijd aan.
Ja, iemand anders kan uw afspraak wijzigen. Om er zeker van te zijn dat dit door de juiste (door u gekozen) persoon gebeurt, moet diegene wel uw NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) aan ons doorgeven ter verificatie.
Ja, dit kunt u doen in het patiëntenportaal Mijn DC Klinieken. Nadat u bent ingelogd, kunt u onder het kopje ‘Mijn afspraken’ de afspraak annuleren. U kunt ook het formulier invullen ‘Afspraak maken of wijzigen’ of bellen naar ons Service- en Informatiecentrum: 088 0100 900
Annuleer uw afspraak minstens 24 uur van tevoren. Als u niet komt opdagen of te laat afzegt, moeten we u helaas een rekening sturen.
Ja, dit kunt u doen in het patiëntenportaal Mijn DC Klinieken. Nadat u bent ingelogd, kunt u onder het kopje ‘Mijn afspraken’ de afspraak wijzigen. U kunt ook het formulier invullen ‘Afspraak maken of wijzigen’ of bellen naar ons Service- en Informatiecentrum: 088 0100 900
Praktische informatie
U kunt zich bij binnenkomst melden bij onze balie. Op uw afspraakbevestiging kunt u vinden hoelang van te voren u aanwezig moet zijn.
Wij vragen u naar uw afspraak de volgende documenten mee te nemen: uw geldig identiteitsbewijs, verzekeringspasje, verwijsbrief van uw (huis)arts en een actueel medicatieoverzicht (die kunt u opvragen bij uw apotheek).
Verwijzing
Als u door het RIVM wordt uitgenodigd voor het Bevolkingsonderzoek Darmkanker, dan ontvangt u een brief met afspraak van het RIVM. Deze brief geldt als uw verwijsbrief. Het is hierbij wel belangrijk dat wij uw relevante medische gegevens hebben en dat u uw eigen huisarts kunt vragen om deze gegevens met ons (DC Klinieken) te delen.
In dat geval moet u contact opnemen met uw (huis)arts, die kan uw verwijzing indien mogelijk voor u aanpassen naar DC Klinieken. Als u de verwijzing naar DC Klinieken heeft ontvangen, kunt u een afspraak maken door te bellen met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Heeft u (nog) geen verwijzing? Neem dan contact op met uw (huis)arts. Die kan de verwijzing voor u in orde maken. Heeft u wel al een verwijzing maar niet voor DC Klinieken? Neem ook dan contact op met uw (huis)arts. Hij of zij kan uw verwijzing indien mogelijk voor u aanpassen naar de zorginstelling van uw keuze.
Als u een verwijzing heeft van uw (huis)arts voor DC Klinieken, ontvangt u van uw arts een ZorgDomein-verwijzing, een algemeen aanvraagformulier of een verwijsbrief. Indien u een algemeen aanvraagformulier of verwijsbrief ontvangt van uw (huis)arts, dan klopt het dat u geen ZorgDomein-nummer heeft. Heeft u wel een verwijzing via ZorgDomein, dan kunt u het ZorgDomein-nummer vinden op de verwijzing.
Herhaalrecept aanvragen
Algemeen
Uw herhaalrecept kunt u aanvragen via het receptenformulier op onze website.
Nadat u het herhaalrecept heeft aangevraagd via onze website, gaat uw behandelend arts het recept uitschrijven. Wanneer de arts dit doet is afhankelijk van zijn/haar aanwezigheid. Na het uitschrijven ligt het recept de volgende werkdag klaar bij uw apotheek.
Wij zijn afhankelijk van de aanwezigheid van uw arts om uw medicatie te herhalen. Een deel van onze artsen werkt parttime. Het aanvragen van een herhaalrecept kan daarom wat langer duren. Wij raden u aan uw recept altijd ruim op tijd aan te vragen. Is dit niet gelukt? Dan kan uw huisarts het recept ook uitschrijven.
U kunt in dat geval het beste contact opnemen met uw apotheek. Die kan een recent medicatieoverzicht voor u uitdraaien.
Klachten en suggesties
Algemeen
Lukt het niet om uw klacht samen met onze medewerkers op locatie op te lossen? Dan kunt u via onze website een formulier invullen om uw klacht in te dienen. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/contact/klachten-en-suggesties.
Medisch dossier
Aanvraag verwerken
Wij streven ernaar alle aanvragen binnen 5 werkdagen te verwerken.
Helaas is het niet mogelijk een aanvraag met spoed in te sturen. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Uitzonderingen op deze regel zijn spoedaanvragen vanuit het ziekenhuis (bijvoorbeeld de Spoedeisende Hulp (SEH) of de operatiekamer).
Dossier aanvragen
U kunt het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ via pdf invullen en ondertekenen. Printen is dus niet nodig. Zorg ervoor dat u het bestand opent in Adobe Acrobat, alleen dan is deze functionaliteit beschikbaar. Ondertekenen doet u zo: klik in het PDF-bestand op ‘Gereedschappen’, kies vervolgens voor ‘Invullen en ondertekenen’.
Voor het inzien en downloaden van uw medisch dossier via ons patiëntenportaal zijn een e-mailadres én 06-nummer vereist. Indien u één van beiden niet heeft, kunt u uw medisch dossier opvragen door het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. Let hierbij op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.
Voor het opvragen van uw medisch dossier als oud MCV-patiënt dient u het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. U kunt op het formulier aangeven dat u in het verleden in behandeling bent geweest bij MCV. Let hierbij ook op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.
Voor het opvragen van uw gegevens elders hebben wij een ondertekent machtigingsformulier van u nodig. Omdat wij uw medisch dossier graag bij het eerste consult willen inzien en bespreken, adviseren wij u om zelf de gegevens op te vragen. U kunt de desbetreffende zorgverlener vragen deze gegevens digitaal met ons te delen of u neemt een kopie mee naar de afspraak.
Uw medisch dossier bevat privacygevoelige informatie, waardoor wij uw identiteit moeten verifiëren. Wij controleren of de handtekening op het formulier overeenkomt met de handtekening op uw legitimatiebewijs. Zo willen wij persoonsfraude voorkomen. Na deze controle vernietigen wij de kopie van uw legitimatiebewijs.
Radiologisch onderzoek
Voor het verlenen van goede zorg is het belangrijk dat alle gegevens van een patiënt beschikbaar zijn voor een zorgverlener. Twiin maakt het mogelijk om beelden en verslagen landelijk beschikbaar te maken en digitaal uit te wisselen tussen zorgverleners. Alle Nederlandse ziekenhuizen en veel andere zorgverleners zijn aangesloten op Twiin.
Bijna alle beelden komen bij uitwisseling terecht bij de afdeling radiologie. Het is niet mogelijk beelden te delen met een specifieke afdeling binnen een ziekenhuis of andere zorgverlener. Geeft de ontvangende zorgverlener aan de beelden nog niet te hebben ontvangen? Dan kan het zijn dat dit intern nog niet verwerkt is. Uw arts kunt de beelden dan intern opvragen bij de afdeling radiologie.
U hoeft hier niks mee te doen. Deze e-mail is puur ter bevestiging van de door u gegeven telefonische toestemming voor het delen van beelden wanneer een toekomstige behandelaar daarom vraagt. In deze e-mail staat onder andere wat de gegeven toestemming inhoudt en hoe u deze kunt intrekken.
Na uw afspraak bij radiologie, kunt u direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen.
Heeft u de referentiecode niet meer? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.
U kunt een verzoek tot het delen van beelden indienen via inzagedossier@dcklinieken.nl. Het is belangrijk dat u in de e-mail vermeldt om welk onderzoek dit gaat (bijvoorbeeld: MRI-knie van 19-10-2022) en met welke zorgverlener wij dit moeten delen.
Wij branden bij DC Klinieken geen CD-roms meer. U kunt na uw afspraak bij radiologie direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen.
Voor het delen van beelden met andere zorgverleners gebruiken wij het digitale uitwisselingsprogramma Twiin. Wilt u dat wij uw beelden delen met een andere zorgverlener? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.
Mijn DC Klinieken
Account
Heeft u een activatielink gekregen, maar lukt het niet om in te loggen in het portaal? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ in het inlogscherm. Lukt het hierna nog steeds niet om in te loggen? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900. Wij helpen u dan verder.
Een medewerker van het Service- en Informatiecentrum stuurt u een uitnodiging voor het portaal. In deze e-mail staat een link waarmee u uw account kunt activeren. Soms komt het voor dat een medewerker op locatie u toegang geeft tot het portaal. Om een account aan te maken heeft u een e-mailadres en mobiel telefoonnummer nodig. Voor de veiligheid krijgt u elke keer dat u inlog, een sms op uw telefoon met daarin een code. Deze moet u invullen bij het inloggen. Houd dus uw telefoon bij de hand.
Mijn DC Klinieken is een beveiligd patiëntenportaal. Wij maken gebruik van een 2-factorauthenticatie. Dit betekent dat u na het invoeren van uw gebruikersnaam en wachtwoord, ter controle ook een verificatiecode moet invullen. Deze ontvangt u per sms. Dit is een extra stap om uw identiteit te controleren en is wettelijk verplicht.
Uw gegevens zijn pas 24 uur na activatie zichtbaar in Mijn DC Klinieken. Als u geen informatie ziet staan (maar bijvoorbeeld wel uw afspraken), dan is er nog geen informatie uit uw medisch dossier beschikbaar. Na uw eerste bezoek verschijnt relevante informatie in uw portaal. Wanneer u ook geen afspraken ziet staan, dan is uw identiteit mogelijk nog niet gecontroleerd. Wacht dan 24 uur en probeer het nog een keer. Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Ga naar www.mijn.dcklinieken.nl en klik op ‘wachtwoord vergeten’. U ontvangt dan een e-mail met daarin een tijdelijk wachtwoord. Met dit wachtwoord kunt u inloggen op uw account. Daarna kunt u uw wachtwoord wijzigen.
Neem contact op met het Service- en informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Ons patiëntenportaal is recentelijk vernieuwd. Om in te loggen moet u eerst een nieuw wachtwoord aanmaken. Klik daarvoor op ‘wachtwoord vergeten’ en volg de stappen. Uw gebruikersnaam is het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vervolgens moet u een verificatiecode invullen. Deze ontvangt u per sms op het mobiele nummer dat bij ons bekend is. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Het is op dit moment nog niet mogelijk een afspraak te maken via Mijn DC Klinieken. U kunt in ons patiëntenportaal wel uw persoonlijke gegevens en informatie over uw afspraken inzien.
Nee, uw medische gegevens zijn vertrouwelijk. U kunt daarom alleen een account aanmaken met uw eigen e-mailadres en 06-nummer.
Nee. Medische informatie is vertrouwelijk. Daarom hebben u en uw partner ieder een eigen Mijn DC Klinieken-account nodig.
U kunt uw persoonsgegevens in Mijn DC Klinieken zelf aanpassen door in te loggen in het patiëntenportaal. Als uw medische gegevens niet (lijken te) kloppen, neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Algemeen
Dat klopt. Ons vernieuwde patiëntenportaal heeft geen mobiele app meer. U kunt het portaal wel gewoon gebruiken via uw mobiele telefoon. Ga daarvoor naar mijn.dcklinieken.nl en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Een medewerker van het Service- en Informatiecentrum stuurt u een uitnodiging voor het portaal. In deze e-mail staat een link waarmee u uw account kunt activeren. Soms komt het voor dat een medewerker op locatie u toegang geeft tot het portaal. Om een account aan te maken heeft u een e-mailadres en mobiel telefoonnummer nodig.
Wij gaan uiterst zorgvuldig om met uw persoons- en medische gegevens. DC Klinieken voldoet aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Uw account in ons patiëntenportaal bevat gevoelige informatie, log daarom altijd uit als u klaar bent.
In de rechterbovenhoek van de informatieblokken ziet u een vergrootbutton (de diagonale pijltjes). Door hierop te klikken ziet u het blok in een vergrote weergave. U komt weer terug in de originele weergave door op de verkleinbutton (het kruis) te klikken.
U kunt u een afspraak maken door te bellen met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Mijn DC Klinieken werkt goed op de gangbare internetbrowsers zoals Google Chrome en Mozilla Firefox. Werkt het portaal niet? Dan kunt u overwegen uw browser te updaten.
Nee, u hoeft niet te betalen om Mijn DC Klinieken te gebruiken, het is een gratis service voor onze patiënten.
U heeft een account nodig om vragenlijsten in te vullen die van belang zijn voor uw behandeling. Daarnaast vindt u in het patiëntenportaal (een deel van) uw medische gegevens, documenten zoals een brief van uw (huis)arts en een overzicht van uw afspraken.
Bij het inloggen vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in. Voor de veiligheid sturen wij u via sms een verificatiecode toe. Dit is een 6-cijferige code die u invult op het inlogscherm. Zo kunnen wij controleren of u het echt bent. Deze dubbele controle heet tweefactorauthenticatie en is wettelijk verplicht.
Mijn DC Klinieken is een beveiligd patiëntenportaal. Wij maken gebruik van een 2-factorauthenticatie. Dit betekent dat u na het invoeren van uw gebruikersnaam en wachtwoord, ter controle ook een verificatiecode moet invullen. Deze ontvangt u per sms. Dit is een extra stap om uw identiteit te controleren en is wettelijk verplicht.
Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw persoons- en medische gegevens om. Lees hier meer over ons privacybeleid.
Mijn DC Klinieken is een patiëntenportaal. Dat is een beveiligde online omgeving waar u informatie kunt vinden over uw zorg bij DC Klinieken. Denk aan uitslagen van onderzoeken, uw medicatieoverzicht, uw afspraken, vragenlijsten en brieven van uw (huis)arts.
Uw medische gegevens komen direct uit uw medisch dossier, deze kunt u niet zelf wijzigen. Kloppen uw medische gegevens niet? Geef dit dan aan ons door tijdens uw volgende afspraak. Heeft u geen volgende afspraak staan? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
In het patiëntenportaal staan gegevens die bij ons bekend zijn en die relevant zijn voor uw behandeling. Zoals een overzicht van de voorgeschreven medicijnen of een brief naar uw (huis)arts. U kunt in het portaal ook vragenlijsten invullen in het kader van uw behandeling.
Wij gaan uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens. Dit geldt zowel voor het registreren, opslaan en beschikbaar stellen van uw gegevens. Uw gegevens worden altijd door gecertificeerde partijen opgeslagen. Uw antwoorden op vragenlijsten worden gehanteerd met inachtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het Privacy Reglement. De persoonskenmerken en uitkomsten van de door u ingevulde vragenlijsten zijn alleen in te zien door u en uw behandelaar. De anonieme gegevens uit de vragenlijsten kunnen worden verstrekt aan kwaliteitsregistraties, patiëntenorganisaties, de overheid, toezichthouders en zorgverzekeraars, ten behoeve van kwaliteitsverbetering. Vragen over deelname aan het onderzoek kunt u stellen aan de zorgverlener.
Uitslagen
U kunt 24 uur na uw afspraak bij radiologie uw beelden bekijken via beeld.dcklinieken.nl. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Die kunt u vinden op het formulier dat u na de afspraak heeft meegekregen. Heeft u deze niet (meer)? Neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
U kunt alle labuitslagen na 7 werkdagen bekijken in Mijn DC Klinieken. Alle overige verslagen zijn vanaf 14 kalenderdagen beschikbaar in het patiëntportaal.
Vragenlijst
Het kan zijn dat u een verplichte vraag nog niet heeft beantwoord. Druk rechtsboven op de knop ‘versturen’. Dan komt u op de pagina uit met de verplichte vraag, deze is dan rood gemarkeerd. Als u deze invult, kunt u de vragenlijst wel versturen.
Controleer altijd eerst of u de laatste versie van uw internetbrowser heeft geïnstalleerd. Ons advies is Google Chrome te gebruiken. Het kan ook helpen cookies te verwijderen in uw browserinstellingen. Heeft u meerdere uitnodigingen ontvangen voor het invullen van een vragenlijst, gebruik dan altijd de laatst ontvangen e-mail. Daarin staat de juiste link naar de vragenlijst.
U kunt eerst proberen om de internetbrowser af te sluiten. Vervolgens kunt u de vragenlijst opnieuw openen. Als dit niet werkt, neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900 of vul dit formulier in op onze website. Wij nemen dan op werkdagen binnen 24 uur contact met u op.
Soms komt onze e-mail met daarin een link naar de vragenlijst, per ongeluk in uw spam terecht. Controleer daarom alle mappen in uw mailbox. Mocht u de e-mail echt niet meer kunnen terugvinden, neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900 of vul dit formulier in op onze website. Wij nemen op werkdagen binnen 24 uur contact met u op.
De vragenlijst pijnzorg is een belangrijk onderdeel van uw pijnbehandeling. U vult de vragenlijst op meerdere momenten in: voor, tijdens en na uw behandeling bij DC Klinieken. Op deze manier kunnen wij meten of de behandeling die u ontvangt, een positieve invloed heeft op uw gezondheid en kwaliteit van leven. We vergelijken namelijk uw antwoorden en zien zo hoe uw gezondheid was voor, tijdens en na de behandeling. De uitkomsten helpen ons ook de juiste behandeling voor u te kiezen of deze aan te passen indien nodig.
U kunt een of meerdere vragenlijsten van ons ontvangen. Dit is afhankelijk van het onderzoek of de behandeling waarvoor u onze kliniek bezoekt of heeft bezocht. Welke vragenlijst u ontvangt en hoe vaak, verschilt per specialisme. Bent u bijvoorbeeld patiënt op de afdeling pijnzorg, dan ontvangt u vóór, tijdens en na uw bezoek een vragenlijst. Zo kunnen wij meten of de behandeling een positief effect heeft gehad. Daarnaast vragen wij onze patiënten ook een enquête in te vullen over patiënttevredenheid. Dit is niet verplicht, maar uw ervaringen in onze kliniek helpen ons onze zorg en dienstverlening te verbeteren.
U vult de vragenlijst in voor, tijdens en na uw pijnbehandeling bij DC Klinieken. Met uw antwoorden krijgen wij inzicht in uw gezondheid en kwaliteit van leven, op drie belangrijke momenten. U krijgt hiervoor drie keer een e-mail met daarin het verzoek de vragenlijst in te vullen. Als u op de link klikt gaat u naar ons patiëntenportaal Mijn DC Klinieken. U logt in met uw gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord
Binnen de pijnzorg maken we gebruik van vragenlijsten waarin wij u onder andere vragen naar uw kwaliteit van leven. U vult deze vragenlijsten voor, tijdens en na uw behandeling in. Wij noemen deze vragenlijsten PROMs, wat staat voor Patient Reported Outcome Measures. Dus patiënt gerapporteerde uitkomst metingen. Uw antwoorden op de gestelde vragen geven ons inzicht in de effectiviteit van de behandeling.
Binnen de pijnzorg maken we gebruik van vragenlijsten waarin wij u onder andere vragen naar uw kwaliteit van leven. U vult deze vragenlijsten voor, tijdens en na uw behandeling in. Uw antwoorden geven ons inzicht in de effectiviteit van onze behandelingen en geven ons informatie over hoe het gaat met uw gezondheid. De uitkomsten van de vragenlijsten helpen ons ook de juiste behandeling voor u te kiezen. Of uw antwoorden laten ons zien dat uw behandeling iets bijgesteld moet worden.
Pers
Algemeen
Bent u journalist, redacteur of werkt u in de media en wilt u graag informatie van DC Klinieken? U kunt contact opnemen via het mailadres marketing@dcklinieken.nl of bellen naar 088 0100 963.
Vergoedingen
Algemeen
Ja, DC Klinieken heeft contracten met alle zorgverzekeraars. Voor meer informatie over de contracten kunt u kijken op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
In 2024 hebben wij geen contract voor pijnzorg en neurologie met VGZ en de labels onder VGZ. Dit betekent dat VGZ alleen een deel van de behandeling vergoedt. Wij betalen de rest van de rekening en dienen ook de declaratie in. Doordat VGZ de vergoeding van ongecontracteerde zorg heeft verlaagd, zijn wij helaas genoodzaakt u te vragen om een eigen bijdrage. Deze kosten betaalt u direct na uw behandeling in onze kliniek.
Wanneer u bij (een van de labels van) VGZ een restitutiepolis of combinatiepolis heeft die aangeeft 100% te vergoeden bij niet gecontracteerde zorgverleners in de MSZ (ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra), wordt de factuur wel 100% vergoed en betaalt u geen eigen bijdrage. Voor de beschikbare restitutiepolissen verwijzen wij graag naar de website van VGZ.
Als u verzekerd bent bij een andere zorgverzekeraar, dan worden uw zorgkosten ook in 2024 gewoon vergoed en vragen wij geen eigen bijdrage.
DC Klinieken heeft met alle zorgverzekeraars contracten. Het komt soms wel voor dat een specifieke behandeling onder een bepaald specialisme, niet gecontracteerd is. Dit geldt voor pijnzorg bij Menzis (en alle labels die vallen onder Menzis) en pijnzorg en neurlogie bij VGZ (en alle labels die vallen onder VGZ). Maar omdat wij werken met een coulanceregeling, hoeft u de factuur voor deze zorg bij Menzis en VGZ (en labels) niet zelf te betalen. Bij Menzis moet u wel zelf de factuur declareren. Bij VGZ doen wij dit voor u. Kijk voor meer informatie over vergoedingen en de uitzonderingen voor VGZ en Menzis op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Het vervolgonderzoek (een coloscopie) van het Bevolkingsonderzoek Darmkanker wordt door alle zorgverzekeraars vergoed. Houdt u hierbij wel rekening met uw risico.
Ja, de zorg die u bij DC Klinieken krijgt vanuit de basisverzekering wordt in vrijwel alle gevallen 100% vergoed. Net als in het ziekenhuis. U heeft hiervoor wel een verwijzing van uw (huis)arts nodig. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Registratie en declaratie
Als uw behandeling over de jaargrens gaat, dan kan dit inderdaad gebeuren. De startdatum van uw zorgtraject (officieel een diagnosebehandelcombinatie (dbc) genaamd), is namelijk leidend voor welk eigen risico aangesproken wordt. U komt bijvoorbeeld in januari voor een behandeling naar onze kliniek. Maar de dbc is al in december geopend toen u voor het eerste consult kwam. Hierdoor betaalt u uw eigen risico van het vorige jaar. Ook al krijgt u de factuur pas in januari, nadat de dbc gesloten is. Meer informatie kunt u hier vinden.
Dat klopt. Zorginstellingen werken namelijk met vaste zorgtrajecten, zogenaamde diagnosebehandelcombinaties (dbc). Een dbc wordt geopend op het moment dat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Een dbc wordt vervolgens gesloten op een vast aantal dagen na opening. Dit is wettelijk bepaald. Als uw behandeling dan nog niet klaar is, opent de arts een tweede dbc. Dit gebeurt dus ook op een vast moment. Daarom komt de startdatum op de factuur meestal niet overeen met de datum waarop u in onze kliniek was.
De medisch specialist registreert de diagnose, consulten en eventuele aanvullende onderzoeken of behandelingen. Na sluiting van de dbc worden deze gegevens naar een landelijke computer gestuurd. Daar wordt de juiste dbc bepaald met behulp van een voorgeprogrammeerde beslisboom. Deze informatie wordt weer naar ons teruggestuurd, zodat wij de factuur kunnen opstellen.
Wanneer u pijnzorg van DC Klinieken heeft ontvangen én bent verzekerd bij (een van de labels van) VGZ sturen wij de factuur rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt de factuur geheel of gedeeltelijk aan ons. Daarbij wordt ook uw (nog openstaande) eigen risico verrekend. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Zorgkosten worden standaard onderverdeeld in twee segmenten, namelijk A en B.
- A-segment: dit zijn landelijk vastgestelde tarieven. De tarieven mogen niet hoger zijn dan een bepaald maximum, zoals vastgesteld door de NZA (Nederlandse Zorgautoriteit). Voor een aantal onderzoeken binnen kindercardiologie hanteren wij lagere tarieven.
- B-segment: dit is het vrije segment. Zorginstellingen en zorgverzekeraars mogen met elkaar in onderhandeling over deze tarieven. De tarieven in dit segment kunnen dus per zorginstelling verschillen. Ruim 95% van alle zorg valt in het B-segment.
Wanneer u pijnzorg van DC Klinieken heeft ontvangen én bent verzekerd bij (een van de labels van) Menzis, ontvangt u van ons een factuur. Deze factuur stuurt u naar uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt de factuur geheel of gedeeltelijk aan u uit. Daarbij wordt ook uw (nog openstaande) eigen risico verrekend.
U maakt het bedrag aan ons over dat u terug heeft gekregen van uw zorgverzekeraar plus het eigen risico dat nog openstond. Onder vermelding van het factuurnummer, maakt u het bedrag over naar Stichting DCA rekeningnummer NL98 RABO 0395080843.
Dbc’s zijn maximaal 120 dagen geopend. Wij kunnen de factuur pas sturen als de dbc is gesloten. Vervolgens sturen wij binnen twee weken de factuur naar uw zorgverzekeraar. Het kan echter voorkomen dat uw zorgverzekeraar langer doet over het verwerken van de factuur. Daardoor kan uw eigen risico afrekening ook vertraging oplopen. En aangezien dbc’s tot 120 dagen geopend kunnen staan, kunt u tot 4 maanden na uw bezoek nog een factuur van ons ontvangen.
Een diagnosebehandelcombinatie (dbc), ook wel een dbc-zorgproduct genoemd, is een behandeltraject met een afgebakende doorlooptijd die hoort bij een specifieke zorgvraag. Het is een pakket aan zorgproducten dat een patiënt gemiddeld ontvangt bij een bepaalde diagnose. Het is dus niet de zorg die u als individu heeft ontvangen. Dit houdt ook in dat niet elke injectie, test of foto apart wordt berekend. U ontvangt een factuur waarop gemiddelde tarieven in rekening zijn gebracht. Ga naar deze pagina voor meer informatie over de registratie en declaratie van zorg.
Tarieven
U heeft zorg ontvangen van DC Klinieken, de factuur van die zorg sturen wij naar uw zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u vragen heeft over de kosten, bijvoorbeeld omdat het eigen risico twee keer wordt verrekend of de datum niet klopt met uw bezoek aan de kliniek. Dit heeft te maken met hoe wij zorg registreren en declareren. Meer informatie kunt u hier lezen.
Voor het specialisme allergologie zijn de landelijke tarieven relatief hoog. Dit heeft te maken met de complexiteit van deze zorg. Indien u een hoog eigen risico heeft, kan het zijn dat deze volledig opgaat aan dit consult. Als uw eigen risico lager is dan de factuur óf al op is, wordt het overige bedrag betaald door uw zorgverzekeraar.
Helaas kunnen wij van tevoren niet aangeven wat uw behandeling gaat kosten. Wij weten dan nog niet hoe uw behandeltraject er precies uit gaat zien. Pas als de medisch specialist een diagnose heeft gesteld en bijbehorend behandelplan heeft opgemaakt, kunnen we een prijsindicatie geven. Het definitieve zorgproduct bepalen we achteraf, aan de hand van de uitgevoerde zorgactiviteiten.
Soms is er een consult op afstand met u afgesproken, in plaats van een bezoek op locatie. Dit is een consult dat u in overleg met uw arts heeft ingepland en waarvoor u anders naar de locatie was gekomen. Ook consulten op afstand worden in rekening gebracht, net als een fysiek bezoek aan één van onze klinieken. De kosten hiervoor zijn gelijk.
Onder consult op afstand valt een belconsult, e-mailconsult en/of een videoconsult. Als u ons belt om bijvoorbeeld een afspraak te verzetten, dan geldt dit uiteraard niet als een consult op afstand.
Zorgverzekeraars
Zorg wordt gefactureerd in dbc’s. De dbc wordt gefactureerd aan de zorgverzekeraar waar u bij aanvang van de behandeling verzekerd was. Als u na uw eerste consult overstapt naar een andere zorgverzekeraar, wordt de volledige behandeling toch gefactureerd aan uw oorspronkelijke zorgverzekeraar. Als deze zorgverzekeraar de factuur niet betaalt, ontvangt u de factuur zelf.
Wij hebben net als in 2022, ook in 2023 geen contract voor pijnzorg met VGZ en de labels onder VGZ. Dit betekent dat VGZ alleen een deel van de behandeling vergoedt. Wij betalen de rest van de rekening en dienen ook de declaratie in. Doordat VGZ de vergoeding van ongecontracteerde zorg drastisch verlaagt in 2023, zijn wij helaas genoodzaakt u te vragen om een eigen bijdrage van €150,- per behandeling. Deze kosten betaalt u direct na uw behandeling in onze kliniek.
Wanneer u bij (een van de labels van) VGZ een restitutiepolis of combinatiepolis heeft die aangeeft 100% te vergoeden bij niet gecontracteerde zorgverleners in de MSZ (ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra), wordt de factuur wel 100% vergoed en betaalt u geen eigen bijdrage van €150,-. Voor de beschikbare restitutiepolissen verwijzen wij graag naar de website van VGZ.
Als u verzekerd bent bij een andere zorgverzekeraar, dan worden uw zorgkosten ook in 2023 gewoon vergoed en vragen wij geen eigen bijdrage.
Op deze pagina kunt u meer informatie lezen over de wijziging van het coulancebeleid.
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Doet u dit niet, dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Dit geldt ook voor buitenlandse patiënten zonder Nederlandse zorgverzekering. Hiervoor geldt het passantentarief. Deze kunt u vinden op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Zorg bij DC Klinieken
Huid en Allergie
Bij Huid & Allergie is het eerste consult altijd een intake. We doen dan nog geen behandeling.
Maag- en darmonderzoeken
Voorafgaand aan het onderzoek moet u uw darmen leegmaken via een speciaal dieet gecombineerd met het innemen van het laxeermiddel Pleinvue. Tijdens het laxeren moet u vaak het toilet bezoeken. U start met het laxeren 1 dag voor het onderzoek. Houd hier rekening mee met de planning van uw dagelijkse bezigheden. U krijgt alle informatie en instructies over het dieet en laxeren van de verpleegkundige tijdens en na het intakegesprek.
Helaas is dat niet mogelijk. U kunt meedoen aan het bevolkingsonderzoek darmkanker vanaf 55 jaar. Als u eerder klachten heeft kunt u dit bespreken met uw huisarts. Zo nodig kan de huisarts u verwijzen voor een darmonderzoek.
Deelname is vrijwillig. U kunt zelf beslissen of u meedoet. Het is wel belangrijk om te weten dat het bevolkingsonderzoek darmkanker de beste manier is om vroege tekenen van darmkanker op te sporen omdat darmkanker in een vroegtijdig stadium vaak geen klachten geeft.
De meeste mensen met darmkanker zijn 55 jaar of ouder. Tussen de 55 en 75 jaar is de kans het grootst dat iemand darmkanker krijgt. Daarom is het belangrijk op deze leeftijd goed onderzoek te doen naar de gezondheid van uw darmen. Op dit moment wordt overwogen de leeftijd voor het bevolkingsonderzoek darmkanker de verlagen naar 50 jaar. In dit artikel leest u meer over de campagne ‘Red 1000 levens’ die DC Klinieken hiervoor heeft gevoerd samen met andere zorgorganisaties.
De meeste mensen die darmkanker krijgen zijn 55 jaar of ouder. Tussen de 55 en 75 jaar is de kans op darmkanker het grootst. Daarom is het belangrijk op deze leeftijd goed onderzoek te doen naar de gezondheid van uw darmen.
Bent u jonger dan 55 jaar en krijgt u klachten die kunnen wijzen op darmkanker, wacht dan niet en neem contact op met uw huisarts. . Lees hier meer informatie over darmkanker.
De wachttijd voor de coloscopie die u van uw huisarts heeft doorgekregen is in feite de wachttijd voor het eerste intakegesprek, niet het onderzoek zelf. Omdat u voor dit onderzoek een roesje krijgt, moeten wij eerst een intake doen. Hetzelfde geldt voor een gastroscopie met sedatie. Voor een gastroscopie zonder sedatie is de wachttijd werkelijk de tijd tot het onderzoek zelf, en niet tot het eerste intakegesprek.
Op alle locaties met een MDL-afdeling worden er maag- en darmonderzoeken gedaan (coloscopie en gastroscopie). Op onze locaties in Almere, Amsterdam (Lairesse) Apeldoorn en Groningen wordt ook proctologie gedaan.
Pijnzorg
Afhankelijk van uw klachten en de mogelijke behandeling kan er tijdens uw eerste consult al een behandeling plaatsvinden. Dit verschilt echter per locatie en specialisme. Ons advies is daarom altijd een begeleider mee te nemen als u een fysieke afspraak heeft bij DC Klinieken.
Radiologie
U kunt 24 uur na uw afspraak bij radiologie uw beelden bekijken via beeld.dcklinieken.nl. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Die kunt u vinden op het formulier dat u na de afspraak heeft meegekregen. Heeft u deze niet (meer)? Neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.