Waar kunnen we u mee helpen?
- Afspraak maken of wijzigen
- Wachttijden bekijken
- Medisch dossier beheren
- Recept opnieuw aanvragen
- Klacht en suggesties
- Vestigingsinformatie
- Andere vraag stellen
- Spoedgeval na bezoek aan DC Klinieken? Bel 088 0100 998.
Afspraak
Afspraak maken
Ja, om een afspraak te maken heeft u een verwijzing nodig van uw (huis)arts.
Voor het maken van een afspraak heeft u een verwijzing nodig van uw (huis)arts. Indien u die al heeft, kunt u ook een terugbelverzoek achterlaten. U kunt ook telefonisch een afspraak maken via ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Als u in aanmerking komt voor online afspraken maken, krijgt u een e-mail of een SMS met verdere instructies.
De voucherlink is 72 uur geldig. Daarna kunt u contact opnemen met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Ja, iemand anders kan voor u een afspraak maken. Om er zeker van te zijn dat dit door de juiste (door u gekozen) persoon gebeurt, moet diegene wel uw geboortedatum en BSN-nummer aan ons doorgeven ter verificatie.
Het is op dit moment nog niet mogelijk een afspraak te maken via Mijn DC Klinieken. U kunt in ons patiëntenportaal wel uw persoonlijke gegevens en informatie over uw afspraken inzien.
Nee, voor het verzetten en annuleren van een online gemaakte afspraak moet u het Service- en Informatiecentrum bellen via 088 0100 900.
Het is mogelijk om voor de specialismen pijnzorg, neurologie, dermatologie en radiologie online een afspraak te maken. Wanneer u hiervoor in aanmerking komt ontvangt u per e-mail of SMS een voucherlink. Indien u geen voucherlink heeft ontvangen is het niet mogelijk om online uw afspraak in te plannen.
Al uw vragen omtrent privacy kunt u mailen naar inzagedossier@dcklinieken. De medewerkers privacy zullen indien nodig telefonisch contact met u opnemen om uw vragen te beantwoorden.
Afspraak wijzigen
Wij bieden u altijd de eerstvolgende afspraakmogelijkheid aan. Soms komen bepaalde tijden vrij als iemand een afspraak annuleert, deze bieden we u ook altijd aan.
Ja, iemand anders kan uw afspraak wijzigen. Om er zeker van te zijn dat dit door de juiste (door u gekozen) persoon gebeurt, moet diegene wel uw NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) aan ons doorgeven ter verificatie.
Ja, u kunt uw afspraak annuleren door te bellen naar het Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900. Bel uw afspraak minstens 24 uur van tevoren af. Als u niet komt opdagen of te laat afzegt, ontvangt u alsnog de rekening.
Ja, u kunt uw afspraak wijzigen door te bellen naar het Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Praktische informatie
U kunt zich bij binnenkomst melden bij onze balie. Op uw afspraakbevestiging kunt u vinden hoelang van te voren u aanwezig moet zijn.
Wij vragen u naar uw afspraak de volgende documenten mee te nemen: uw geldig identiteitsbewijs, verzekeringspasje, verwijsbrief van uw (huis)arts en een actueel medicatieoverzicht (die kunt u opvragen bij uw apotheek).
Verwijzing
In dat geval moet u contact opnemen met uw (huis)arts, die kan uw verwijzing indien mogelijk voor u aanpassen naar DC Klinieken. Als u de verwijzing naar DC Klinieken heeft ontvangen, kunt u een afspraak maken door te bellen met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Heeft u (nog) geen verwijzing? Neem dan contact op met uw (huis)arts. Die kan de verwijzing voor u in orde maken. Heeft u wel al een verwijzing maar niet voor DC Klinieken? Neem ook dan contact op met uw (huis)arts. Hij of zij kan uw verwijzing indien mogelijk voor u aanpassen naar de zorginstelling van uw keuze.
Als u een verwijzing heeft van uw (huis)arts voor DC Klinieken, ontvangt u van uw arts een ZorgDomein-verwijzing, een algemeen aanvraagformulier of een verwijsbrief. Indien u een algemeen aanvraagformulier of verwijsbrief ontvangt van uw (huis)arts, dan klopt het dat u geen ZorgDomein-nummer heeft. Heeft u wel een verwijzing via ZorgDomein, dan kunt u het ZorgDomein-nummer vinden op de verwijzing.
Herhaalrecept aanvragen
Algemeen
Uw herhaalrecept kunt u aanvragen via het receptenformulier op onze website.
Nadat u het herhaalrecept heeft aangevraagd via onze website, gaat uw behandelend arts het recept uitschrijven. Wanneer de arts dit doet is afhankelijk van zijn/haar aanwezigheid. Na het uitschrijven ligt het recept de volgende werkdag klaar bij uw apotheek.
Wij zijn afhankelijk van de aanwezigheid van uw arts om uw medicatie te herhalen. Een deel van onze artsen werkt parttime. Het aanvragen van een herhaalrecept kan daarom wat langer duren. Wij raden u aan uw recept altijd ruim op tijd aan te vragen. Is dit niet gelukt? Dan kan uw huisarts het recept ook uitschrijven.
U kunt in dat geval het beste contact opnemen met uw apotheek. Die kan een recent medicatieoverzicht voor u uitdraaien.
Klachten en suggesties
Algemeen
Lukt het niet om uw klacht samen met onze medewerkers op locatie op te lossen? Dan kunt u via onze website een formulier invullen om uw klacht in te dienen. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/contact/klachten-en-suggesties.
Medisch dossier
Aanvraag verwerken
Wij streven ernaar alle aanvragen binnen 5 werkdagen te verwerken.
Helaas is het niet mogelijk een aanvraag met spoed in te sturen. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Uitzonderingen op deze regel zijn spoedaanvragen vanuit het ziekenhuis (bijvoorbeeld de Spoedeisende Hulp (SEH) of de operatiekamer).
Dossier aanvragen
U kunt het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ via pdf invullen en ondertekenen. Printen is dus niet nodig. Zorg ervoor dat u het bestand opent in Adobe Acrobat, alleen dan is deze functionaliteit beschikbaar. Ondertekenen doet u zo: klik in het PDF-bestand op ‘Gereedschappen’, kies vervolgens voor ‘Invullen en ondertekenen’.
Voor het inzien en downloaden van uw medisch dossier via ons patiëntenportaal zijn een e-mailadres én 06-nummer vereist. Indien u één van beiden niet heeft, kunt u uw medisch dossier opvragen door het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. Let hierbij op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.
Voor het opvragen van uw medisch dossier als oud MCV-patiënt dient u het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. U kunt op het formulier aangeven dat u in het verleden in behandeling bent geweest bij MCV. Let hierbij ook op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.
Voor het opvragen van uw gegevens elders hebben wij een ondertekent machtigingsformulier van u nodig. Omdat wij uw medisch dossier graag bij het eerste consult willen inzien en bespreken, adviseren wij u om zelf de gegevens op te vragen. U kunt de desbetreffende zorgverlener vragen deze gegevens digitaal met ons te delen of u neemt een kopie mee naar de afspraak.
Uw medisch dossier bevat privacygevoelige informatie, waardoor wij uw identiteit moeten verifiëren. Wij controleren of de handtekening op het formulier overeenkomt met de handtekening op uw legitimatiebewijs. Zo willen wij persoonsfraude voorkomen. Na deze controle vernietigen wij de kopie van uw legitimatiebewijs.
Radiologisch onderzoek
Voor het verlenen van goede zorg is het belangrijk dat alle gegevens van een patiënt beschikbaar zijn voor een zorgverlener. Twiin maakt het mogelijk om beelden en verslagen landelijk beschikbaar te maken en digitaal uit te wisselen tussen zorgverleners. Alle Nederlandse ziekenhuizen en veel andere zorgverleners zijn aangesloten op Twiin.
Bijna alle beelden komen bij uitwisseling terecht bij de afdeling radiologie. Het is niet mogelijk beelden te delen met een specifieke afdeling binnen een ziekenhuis of andere zorgverlener. Geeft de ontvangende zorgverlener aan de beelden nog niet te hebben ontvangen? Dan kan het zijn dat dit intern nog niet verwerkt is. Uw arts kunt de beelden dan intern opvragen bij de afdeling radiologie.
U hoeft hier niks mee te doen. Deze e-mail is puur ter bevestiging van de door u gegeven telefonische toestemming voor het delen van beelden wanneer een toekomstige behandelaar daarom vraagt. In deze e-mail staat onder andere wat de gegeven toestemming inhoudt en hoe u deze kunt intrekken.
Na uw afspraak bij radiologie, kunt u direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen.
Heeft u de referentiecode niet meer? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.
U kunt een verzoek tot het delen van beelden indienen via inzagedossier@dcklinieken.nl. Het is belangrijk dat u in de e-mail vermeldt om welk onderzoek dit gaat (bijvoorbeeld: MRI-knie van 19-10-2022) en met welke zorgverlener wij dit moeten delen.
Wij branden bij DC Klinieken geen CD-roms meer. U kunt na uw afspraak bij radiologie direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen.
Voor het delen van beelden met andere zorgverleners gebruiken wij het digitale uitwisselingsprogramma Twiin. Wilt u dat wij uw beelden delen met een andere zorgverlener? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.
Mijn DC Klinieken
Account
Neem contact op met ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900. Wij helpen u dan verder.
Zoek in de App Store of Google Play Store naar de app ‘Mijn DC Klinieken’ en klik op ‘download’.
U kunt zich aanmelden voor ons patiëntenportaal in de kliniek waar u onder behandeling bent. Vraag ernaar bij de baliemedewerker. Neem uw legitimatiebewijs mee. Nadat u bent aangemeld, ontvangt u een e-mail met daarin instructies hoe u uw account activeert. Binnen 24 uur na activatie heeft u toegang tot uw gegevens in Mijn DC Klinieken. Voor de veiligheid krijgt u elke keer dat u inlogt, een inlogcode per sms op uw telefoon. Houd deze dus bij de hand.
Mijn DC Klinieken is een beveiligd patiëntenportaal. Wij maken gebruik van een 2-factor authenticatie. Dit betekent dat u na het invoeren van uw gebruikersnaam en wachtwoord, ter controle een unieke code moet invullen. Deze ontvangt u per sms. Dit is een extra stap om uw identiteit te controleren.
Uw gegevens zijn pas 24 uur na activatie zichtbaar in Mijn DC Klinieken. Als u geen informatie ziet staan (maar bijvoorbeeld wel uw afspraken), dan is er nog geen informatie uit uw medisch dossier beschikbaar. Na uw eerste bezoek verschijnt relevante informatie in uw portaal. Wanneer u ook geen afspraken ziet staan, dan is uw identiteit mogelijk nog niet gecontroleerd. Wacht dan 24 uur en probeer het nog een keer. Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Als u uw wachtwoord bent vergeten kunt u een e-mail sturen naar info@dcklinieken.nl. Vermeld hierin uw naam, geboortedatum, postcode + huisnummer, mobiele telefoonnummer en de laatste 4 cijfers van uw BSN-nummer. U kunt ook bellen naar ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.
Neem contact op met het Service- en informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Het is op dit moment nog niet mogelijk een afspraak te maken via Mijn DC Klinieken. U kunt in ons patiëntenportaal wel uw persoonlijke gegevens en informatie over uw afspraken inzien.
Nee, uw medische gegevens zijn vertrouwelijk. U kunt daarom alleen een account aanmaken met uw eigen e-mailadres en 06-nummer.
Ja, u ziet in de app hetzelfde als op de webpagina van Mijn DC Klinieken. Enkel de vormgeving is anders.
Nee. Medische informatie is vertrouwelijk. Daarom hebben u en uw partner ieder een eigen Mijn DC Klinieken-account nodig.
U kunt uw persoonsgegevens in Mijn DC Klinieken zelf aanpassen door in te loggen in het patiëntenportaal. Als uw medische gegevens niet (lijken te) kloppen, neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Algemeen
Wij gaan op een veilige manier om met uw gegevens. We voldoen aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Uw patiëntenportaal bevat gevoelige informatie, log daarom uit als u klaar bent met het gebruik van het portaal. Bij gebruik van de appversie wordt u automatisch uitgelogd wanneer u de app sluit. Bij de computerversie wordt u automatisch uitgelogd wanneer u de browser of het tabblad waarin Mijn DC Klinieken is geopend sluit.
We raden u aan een van de volgende internetbrowsers te gebruiken voor het patiëntenportaal van DC Klinieken: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari of Microsoft Edge. De browser Internet Explorer ondersteund het patiëntenportaal helaas niet.
Nee, u hoeft niet te betalen om Mijn DC Klinieken te gebruiken, het is een gratis service voor onze patiënten.
U kunt worden aangemeld voor het patiëntenportaal als u een e-mailadres en een 06-nummer heeft. U kunt inloggen op een mobiele telefoon, laptop, computer of tablet met internetverbinding. Om uw gegevens in te zien via een mobiele telefoon of tablet, adviseren wij u gebruik te maken van de Mijn DC Klinieken-app. Voor het invullen van vragenlijsten werkt de versie op de computer het beste.
Uw gegevens in Mijn DC Klinieken komen uit uw medisch dossier. Voor uw gegevens in Mijn DC Klinieken gelden dezelfde regels als voor uw digitale dossier dat we bij DC Klinieken gebruiken. U leest hier meer over het privacybeleid
Het patiëntenportaal Mijn DC Klinieken is een beveiligde digitale omgeving. U kunt er informatie vinden over uw zorg bij DC Klinieken, zoals: uitslagen van onderzoeken, uw medicatieoverzicht, uw afspraken, vragenlijsten, uw allergieën, uw actuele gezondheidsproblemen, uw medische voorgeschiedenis en brieven van uw (huis)arts.
Meer informatie over Mijn DC Klinieken kunt u hier lezen.
Uw persoonlijke gegevens kunt u zelf aanpassen in Mijn DC Klinieken. Kloppen uw medische gegevens niet? Geef dat dan aan tijdens uw volgende afspraak bij DC Klinieken, wij passen de gegevens dan voor u aan. De informatie in Mijn DC Klinieken komt direct uit uw medisch dossier. Als u geen volgende afspraak heeft staan, kunt u telefonisch contact opnemen met ons Service- en informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
Uitslagen
U kunt 24 uur na uw afspraak bij radiologie uw beelden bekijken via beeld.dcklinieken.nl. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Die kunt u vinden op het formulier dat u na de afspraak heeft meegekregen. Heeft u deze niet (meer)? Neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.
U kunt alle labuitslagen na 7 werkdagen bekijken in Mijn DC Klinieken. Alle overige verslagen zijn vanaf 14 kalenderdagen beschikbaar in het patiëntportaal.
Vragenlijst
Het kan zijn dat u een verplichte vraag nog niet heeft beantwoord. Druk rechtsboven op de knop ‘versturen’. Dan komt u op de pagina uit met de verplichte vraag, deze is dan rood gemarkeerd. Als u deze invult, kunt u de vragenlijst wel versturen.
Controleer altijd eerst of u de laatste versie van uw internetbrowser heeft geïnstalleerd. Ons advies is Google Chrome te gebruiken. Het kan ook helpen cookies te verwijderen in uw browserinstellingen. Heeft u meerdere uitnodigingen ontvangen voor het invullen van een vragenlijst, gebruik dan altijd de laatst ontvangen e-mail. Daarin staat de juiste link naar de vragenlijst.
U kunt eerst proberen de internetbrowser of de app af te sluiten. Vervolgens kunt u de vragenlijst opnieuw openen. Als dit niet werkt, neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900 of vul dit formulier in op onze website. Wij nemen dan op werkdagen binnen 24 uur contact met u op.
Soms komt onze e-mail met daarin een link naar de vragenlijst, per ongeluk in uw spam terecht. Controleer daarom alle mappen in uw mailbox. Mocht u de e-mail echt niet meer kunnen terugvinden, neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900 of vul dit formulier in op onze website. Wij nemen op werkdagen binnen 24 uur contact met u op.
De PROMs-vragenlijsten zijn een belangrijk onderdeel van uw pijnbehandeling. U vult de vragenlijst op meerdere momenten in: voor, tijdens en na uw behandeling bij DC Klinieken. Op deze manier kunnen wij meten of de behandeling die u ontvangt, een positieve invloed heeft op uw gezondheid en kwaliteit van leven. We vergelijken namelijk uw antwoorden en zien zo hoe uw gezondheid was voor, tijdens en na de behandeling. De uitkomsten helpen ons ook de juiste behandeling voor u te kiezen of deze aan te passen indien nodig.
U kunt een of meerdere vragenlijsten van ons ontvangen. Dit is afhankelijk van het onderzoek of de behandeling waarvoor u onze kliniek bezoekt of heeft bezocht. Welke vragenlijst u ontvangt en hoe vaak, verschilt per specialisme. Bent u bijvoorbeeld patiënt op de afdeling pijnzorg, dan ontvangt u vóór, tijdens en na uw bezoek een vragenlijst. Zo kunnen wij meten of de behandeling een positief effect heeft gehad. Daarnaast vragen wij onze patiënten ook een enquête in te vullen over patiënttevredenheid. Dit is niet verplicht, maar uw ervaringen in onze kliniek helpen ons onze zorg en dienstverlening te verbeteren.
U vult de PROMs-vragenlijst in voor, tijdens en na uw pijnbehandeling bij DC Klinieken. Met uw antwoorden krijgen wij inzicht in uw gezondheid en kwaliteit van leven, op drie belangrijke momenten. U krijgt hiervoor drie keer een e-mail met daarin het verzoek de vragenlijst in te vullen.
Binnen de pijnzorg maken we gebruik van zogenaamde PROMs-vragenlijsten. PROMs staat voor Patient Reported Outcome Measures. Dus patiënt gerapporteerde uitkomst metingen. In deze vragenlijst vragen wij u onder andere naar uw kwaliteit van leven. U vult deze vragenlijsten voor, tijdens en na uw behandeling in. Uw antwoorden geven ons inzicht in de effectiviteit van onze behandelingen en geven ons informatie over hoe het gaat met uw gezondheid. De uitkomsten van de vragenlijsten helpen ons ook de juiste behandeling voor u te kiezen. Of uw antwoorden laten ons zien dat uw behandeling iets bijgesteld moet worden.
Pers
Algemeen
Bent u journalist, redacteur of werkt u in de media en wilt u graag informatie van DC Klinieken? U kunt contact opnemen via het mailadres marketing@dcklinieken.nl of bellen naar 088 0100 963.
Vergoedingen
Algemeen
Ja, DC Klinieken heeft contracten met alle zorgverzekeraars. Voor meer informatie over de contracten kunt u kijken op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Wij hebben net als in 2022, ook in 2023 geen contract voor pijnzorg met VGZ en de labels onder VGZ. Dit betekent dat VGZ alleen een deel van de behandeling vergoedt. Wij betalen de rest van de rekening en dienen ook de declaratie in. Doordat VGZ de vergoeding van ongecontracteerde zorg drastisch verlaagt in 2023, zijn wij helaas genoodzaakt u te vragen om een eigen bijdrage van €150,- per behandeling. Deze kosten betaalt u direct na uw behandeling in onze kliniek.
Wanneer u bij (een van de labels van) VGZ een restitutiepolis of combinatiepolis heeft die aangeeft 100% te vergoeden bij niet gecontracteerde zorgverleners in de MSZ (ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra), wordt de factuur wel 100% vergoed en betaalt u geen eigen bijdrage van €150,-. Voor de beschikbare restitutiepolissen verwijzen wij graag naar de website van VGZ.
Als u verzekerd bent bij een andere zorgverzekeraar, dan worden uw zorgkosten ook in 2023 gewoon vergoed en vragen wij geen eigen bijdrage.
Op deze pagina kunt u meer informatie lezen over de wijziging van het coulancebeleid.
DC Klinieken heeft met alle zorgverzekeraars contracten. Het komt soms wel voor dat een specifieke behandeling onder een bepaald specialisme, niet gecontracteerd is. Dit geldt voor pijnzorg bij Menzis (en alle labels die vallen onder Menzis) en pijnzorg en neurlogie bij VGZ (en alle labels die vallen onder VGZ). Maar omdat wij werken met een coulanceregeling, hoeft u de factuur voor deze zorg bij Menzis en VGZ (en labels) niet zelf te betalen. Bij Menzis moet u wel zelf de factuur declareren. Bij VGZ doen wij dit voor u. Kijk voor meer informatie over vergoedingen en de uitzonderingen voor VGZ en Menzis op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Ja, de zorg die u bij DC Klinieken krijgt vanuit de basisverzekering wordt in vrijwel alle gevallen 100% vergoed. Net als in het ziekenhuis. U heeft hiervoor wel een verwijzing van uw (huis)arts nodig. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Registratie en declaratie
Als uw behandeling over de jaargrens gaat, dan kan dit inderdaad gebeuren. De startdatum van uw zorgtraject (officieel een diagnosebehandelcombinatie (dbc) genaamd), is namelijk leidend voor welk eigen risico aangesproken wordt. U komt bijvoorbeeld in januari voor een behandeling naar onze kliniek. Maar de dbc is al in december geopend toen u voor het eerste consult kwam. Hierdoor betaalt u uw eigen risico van het vorige jaar. Ook al krijgt u de factuur pas in januari, nadat de dbc gesloten is. Meer informatie kunt u hier vinden.
Dat klopt. Zorginstellingen werken namelijk met vaste zorgtrajecten, zogenaamde diagnosebehandelcombinaties (dbc). Een dbc wordt geopend op het moment dat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Een dbc wordt vervolgens gesloten op een vast aantal dagen na opening. Dit is wettelijk bepaald. Als uw behandeling dan nog niet klaar is, opent de arts een tweede dbc. Dit gebeurt dus ook op een vast moment. Daarom komt de startdatum op de factuur meestal niet overeen met de datum waarop u in onze kliniek was.
De medisch specialist registreert de diagnose, consulten en eventuele aanvullende onderzoeken of behandelingen. Na sluiting van de dbc worden deze gegevens naar een landelijke computer gestuurd. Daar wordt de juiste dbc bepaald met behulp van een voorgeprogrammeerde beslisboom. Deze informatie wordt weer naar ons teruggestuurd, zodat wij de factuur kunnen opstellen.
Wanneer u pijnzorg van DC Klinieken heeft ontvangen én bent verzekerd bij (een van de labels van) VGZ sturen wij de factuur rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt de factuur geheel of gedeeltelijk aan ons. Daarbij wordt ook uw (nog openstaande) eigen risico verrekend. Kijk voor meer informatie op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Zorgkosten worden standaard onderverdeeld in twee segmenten, namelijk A en B.
- A-segment: dit zijn landelijk vastgestelde tarieven. De tarieven mogen niet hoger zijn dan een bepaald maximum, zoals vastgesteld door de NZA (Nederlandse Zorgautoriteit). Voor een aantal onderzoeken binnen kindercardiologie hanteren wij lagere tarieven.
- B-segment: dit is het vrije segment. Zorginstellingen en zorgverzekeraars mogen met elkaar in onderhandeling over deze tarieven. De tarieven in dit segment kunnen dus per zorginstelling verschillen. Ruim 95% van alle zorg valt in het B-segment.
Wanneer u pijnzorg van DC Klinieken heeft ontvangen én bent verzekerd bij (een van de labels van) Menzis, ontvangt u van ons een factuur. Deze factuur stuurt u naar uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt de factuur geheel of gedeeltelijk aan u uit. Daarbij wordt ook uw (nog openstaande) eigen risico verrekend.
U maakt het bedrag aan ons over dat u terug heeft gekregen van uw zorgverzekeraar plus het eigen risico dat nog openstond. Onder vermelding van het factuurnummer, maakt u het bedrag over naar Stichting DCA rekeningnummer NL98 RABO 0395080843.
Dbc’s zijn maximaal 120 dagen geopend. Wij kunnen de factuur pas sturen als de dbc is gesloten. Vervolgens sturen wij binnen twee weken de factuur naar uw zorgverzekeraar. Het kan echter voorkomen dat uw zorgverzekeraar langer doet over het verwerken van de factuur. Daardoor kan uw eigen risico afrekening ook vertraging oplopen. En aangezien dbc’s tot 120 dagen geopend kunnen staan, kunt u tot 4 maanden na uw bezoek nog een factuur van ons ontvangen.
Een diagnosebehandelcombinatie (dbc), ook wel een dbc-zorgproduct genoemd, is een behandeltraject met een afgebakende doorlooptijd die hoort bij een specifieke zorgvraag. Het is een pakket aan zorgproducten dat een patiënt gemiddeld ontvangt bij een bepaalde diagnose. Het is dus niet de zorg die u als individu heeft ontvangen. Dit houdt ook in dat niet elke injectie, test of foto apart wordt berekend. U ontvangt een factuur waarop gemiddelde tarieven in rekening zijn gebracht. Ga naar deze pagina voor meer informatie over de registratie en declaratie van zorg.
Tarieven
U heeft zorg ontvangen van DC Klinieken, de factuur van die zorg sturen wij naar uw zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u vragen heeft over de kosten, bijvoorbeeld omdat het eigen risico twee keer wordt verrekend of de datum niet klopt met uw bezoek aan de kliniek. Dit heeft te maken met hoe wij zorg registreren en declareren. Meer informatie kunt u hier lezen.
Voor het specialisme allergologie zijn de landelijke tarieven relatief hoog. Dit heeft te maken met de complexiteit van deze zorg. Indien u een hoog eigen risico heeft, kan het zijn dat deze volledig opgaat aan dit consult. Als uw eigen risico lager is dan de factuur óf al op is, wordt het overige bedrag betaald door uw zorgverzekeraar.
Helaas kunnen wij van tevoren niet aangeven wat uw behandeling gaat kosten. Wij weten dan nog niet hoe uw behandeltraject er precies uit gaat zien. Pas als de medisch specialist een diagnose heeft gesteld en bijbehorend behandelplan heeft opgemaakt, kunnen we een prijsindicatie geven. Het definitieve zorgproduct bepalen we achteraf, aan de hand van de uitgevoerde zorgactiviteiten.
Soms is er een consult op afstand met u afgesproken, in plaats van een bezoek op locatie. Dit is een consult dat u in overleg met uw arts heeft ingepland en waarvoor u anders naar de locatie was gekomen. Ook consulten op afstand worden in rekening gebracht, net als een fysiek bezoek aan één van onze klinieken. De kosten hiervoor zijn gelijk.
Onder consult op afstand valt een belconsult, e-mailconsult en/of een videoconsult. Als u ons belt om bijvoorbeeld een afspraak te verzetten, dan geldt dit uiteraard niet als een consult op afstand.
Zorgverzekeraars
Zorg wordt gefactureerd in dbc’s. De dbc wordt gefactureerd aan de zorgverzekeraar waar u bij aanvang van de behandeling verzekerd was. Als u na uw eerste consult overstapt naar een andere zorgverzekeraar, wordt de volledige behandeling toch gefactureerd aan uw oorspronkelijke zorgverzekeraar. Als deze zorgverzekeraar de factuur niet betaalt, ontvangt u de factuur zelf.
Wij hebben net als in 2022, ook in 2023 geen contract voor pijnzorg met VGZ en de labels onder VGZ. Dit betekent dat VGZ alleen een deel van de behandeling vergoedt. Wij betalen de rest van de rekening en dienen ook de declaratie in. Doordat VGZ de vergoeding van ongecontracteerde zorg drastisch verlaagt in 2023, zijn wij helaas genoodzaakt u te vragen om een eigen bijdrage van €150,- per behandeling. Deze kosten betaalt u direct na uw behandeling in onze kliniek.
Wanneer u bij (een van de labels van) VGZ een restitutiepolis of combinatiepolis heeft die aangeeft 100% te vergoeden bij niet gecontracteerde zorgverleners in de MSZ (ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra), wordt de factuur wel 100% vergoed en betaalt u geen eigen bijdrage van €150,-. Voor de beschikbare restitutiepolissen verwijzen wij graag naar de website van VGZ.
Als u verzekerd bent bij een andere zorgverzekeraar, dan worden uw zorgkosten ook in 2023 gewoon vergoed en vragen wij geen eigen bijdrage.
Op deze pagina kunt u meer informatie lezen over de wijziging van het coulancebeleid.
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Doet u dit niet, dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Dit geldt ook voor buitenlandse patiënten zonder Nederlandse zorgverzekering. Hiervoor geldt het passantentarief. Deze kunt u vinden op www.dcklinieken.nl/vergoedingen.
Virusinfecties
Coronavirus
DC Klinieken volgt het landelijke beleid omtrent het coronavirus. Dat betekent dat we alle maatregelen loslaten en terug gaan naar normaal. Als u als patiënt positief test op corona, en zich fit genoeg voelt, kan uw afspraak doorgaan. Natuurlijk nemen onze medewerkers de hygiënemaatregelen in acht. Heeft u nog vragen over het coronavirus? U kunt ons Service- en Informatiecentrum bereiken via 088 0100 900.
Monkeypox
Ondanks dat het RIVM op dit moment nog nader onderzoek doet, kan het virus op de volgende manieren worden overgedragen: contact met de huid en slijmvliezen, via besmet materiaal en respiratoir (ademhaling) via druppelcontact.
Diagnostiek vindt plaats door middel van een PCR test. Op dit moment wordt deze test nog op een zeer beperkt aantal locaties afgenomen. Zodra er een vermoeden is op aanwezigheid van het virus, neemt de arts direct contact op met de GGD en worden vervolgstappen afgestemd.
De persoon is infectieus totdat de laatste korstjes zijn afgevallen.
Monkeypox wordt ook wel het Apenpokkenvirus genoemd. Dit is een infectie die van dier op mens en van mens op mens kan worden overdragen. Het virus komt vooral voor in Centraal – en West Afrika, maar is in de afgelopen weken ook aangetoond in enkele Europese landen. Het virus is op dit moment voornamelijk aangetroffen bij mannen die seks hebben met mannen.
Als er een vermoeden is op aanwezigheid van het virus, is het belangrijk dat de patiënt thuis blijft. Het bezoek aan een kliniek is niet mogelijk. De patiënt maakt een afspraak voor een telefonisch- of beeldbelconsult met een dermatoloog en bespreekt de vervolgstappen
De eerste klachten die kunnen optreden zijn koorts, hoofdpijn, vermoeidheid en spierpijn. Na enkele dagen ontstaat vaak huiduitslag wat in het gelaat begint en zich later verspreid over het lichaam (incl. de handen en voeten). De uitslag gaat over in met pus gevulde bultjes met korstvorming. In enkele gevallen presenteert het virus zich ook met anogenitale uitslag.
Zorg bij DC Klinieken
Huid en Allergie
Heeft u in Den Haag of Voorschoten een afspraak voor allergologie na 1 juli 2022? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen op een andere locatie (Amsterdam (Lairesse), Rotterdam of Groningen). Daarnaast bieden wij sommige consulten ook aan op afstand (via beeldbellen). Zo hoeft u niet iedere keer naar onze kliniek te komen. Mocht u daarin geïnteresseerd zijn, kunt u dat aangeven bij uw (huis)arts.
Heeft u in Den Haag of Voorschoten een afspraak voor allergologie na 1 juli 2022? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een nieuwe afspraak in te plannen op een andere locatie (Amsterdam (Lairesse), Rotterdam of Groningen). Daarnaast bieden wij sommige consulten ook aan op afstand (via beeldbellen). Zo hoeft u niet iedere keer naar onze kliniek te komen. Mocht u daarin geïnteresseerd zijn, kunt u dat aangeven bij uw (huis)arts.
Bij Huid & Allergie is het eerste consult altijd een intake. We doen dan nog geen behandeling.
Maag- en darmonderzoeken
U kunt uw afspraak alleen verzetten via de screeningsorganisatie (RIVM). Dit kan tot drie dagen voor de afspraak, daarna kan de afspraak niet meer worden gewijzigd. Wij stellen een aantal plekken in ons spreekuur beschikbaar voor het bevolkingsonderzoek darmkanker. Het RIVM deelt deze plekken vervolgens in. DC Klinieken heeft helaas geen invloed op welke patiënt op welk moment wordt ingepland. Heeft u een afspraak heeft bij een andere zorgaanbieder, maar wilt u liever naar DC Klinieken? Dan kunt u de afspraak verplaatsen via de screeningsorganisatie.
Helaas is dat niet mogelijk. U kunt meedoen aan het bevolkingsonderzoek darmkanker vanaf 55 jaar. Als u eerder klachten heeft kunt u dit bespreken met uw huisarts. Zo nodig kan de huisarts u verwijzen voor een darmonderzoek.
Ja, wij hebben alle gegevens en informatie van MCV-patiënten overgenomen in ons systeem. Mocht uw arts hebben aangegeven dat u een vervolgonderzoek nodig heeft over 3,5 of 10 jaar, ontvangt u daar vanzelf een oproep voor.
De meeste mensen met darmkanker zijn 55 jaar of ouder. Tussen de 55 en 75 jaar is de kans het grootst dat iemand darmkanker krijgt. Daarom is het belangrijk op deze leeftijd goed onderzoek te doen naar de gezondheid van uw darmen. Op dit moment wordt overwogen de leeftijd voor het bevolkingsonderzoek darmkanker de verlagen naar 50 jaar. In dit artikel leest u meer over de campagne ‘Red 1000 levens’ die DC Klinieken hiervoor heeft gevoerd samen met andere zorgorganisaties.
De wachttijd voor de coloscopie die u van uw huisarts heeft doorgekregen is in feite de wachttijd voor het eerste intakegesprek, niet het onderzoek zelf. Omdat u voor dit onderzoek een roesje krijgt, moeten wij eerst een intake doen. Hetzelfde geldt voor een gastroscopie met sedatie. Voor een gastroscopie zonder sedatie is de wachttijd werkelijk de tijd tot het onderzoek zelf, en niet tot het eerste intakegesprek.
Op alle locaties met een MDL-afdeling worden er maag- en darmonderzoeken gedaan (coloscopie en gastroscopie). Op onze locaties in Almere, Amsterdam (Lairesse) Apeldoorn en Groningen wordt ook proctologie gedaan.
Pijnzorg
Afhankelijk van uw klachten en de mogelijke behandeling kan er tijdens uw eerste consult al een behandeling plaatsvinden. Dit verschilt echter per locatie en specialisme. Ons advies is daarom altijd een begeleider mee te nemen als u een fysieke afspraak heeft bij DC Klinieken.
Radiologie
Een mammografie duurt ongeveer 15 minuten, maar dit kan per patiënt variëren. Als er geen bijzonderheden zijn, mag u direct naar huis.
U kunt 24 uur na uw afspraak bij radiologie uw beelden bekijken via beeld.dcklinieken.nl. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Die kunt u vinden op het formulier dat u na de afspraak heeft meegekregen. Heeft u deze niet (meer)? Neem dan contact op met het Service- en Informatiecentrum via telefoonnummer 088 0100 900.