aA
Pagina voorlezen

Medisch dossier beheren

Als patiënt heeft u recht op inzage in uw medisch dossier. Dit kan altijd, ook al bent u niet meer onder behandeling bij DC Klinieken.

Toegang tot uw beelden
Na uw afspraak bij radiologie, kunt u direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen.  

 

Heeft u de referentiecode niet meer of wilt u uw beelden delen met andere zorgverleners? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.

 

Dossier inzien via Mijn DC Klinieken 

U kunt uw dossier inzien door in te loggen in het patiëntenportaal ‘Mijn DC Klinieken’. Op het hoofdscherm onder de knop ‘Mijn dossier’ vindt u de gegevens. Mist u informatie of kunt u documenten niet terugvinden in de download die op uw aanvraag in het patiëntenportaal is klaargezet, stuur dan een mail naar inzagedossier@dcklinieken.nl en vermeld hierin om wat voor soort document het gaat en hoe lang geleden dit document is aangemaakt.

 

Heeft u nog geen toegang tot het patiëntenportaal? Neem dan contact op met de afdeling inzage dossier via inzagedossier@dcklinieken.nl. Stuur voor een snellere afhandeling alvast een kopie van uw legitimatiebewijs mee (voor- en achterkant).

 

Mijn DC Klinieken

 

Uitzonderingen
Er zijn enkele uitzonderingen waarbij u niet uw medisch dossier kunt inzien via het patiëntenportaal. Dit geldt voor:  

 

  • Patiënten die voor 2019 bij ons zijn geweest voor een onderzoek of behandeling; en
  • Oud MCV-patiënten.

 

Voor deze uitzonderingen geldt dat u uw medisch dossier kunt aanvragen door dit formulier in te vullen. U kunt het ingevulde formulier samen met een kopie van uw geldig legitimatiebewijs mailen naar inzagedossier@dcklinieken.nl. U kunt de documenten ook per post naar ons sturen: DC Klinieken t.a.v. Service- en Informatiecentrum afdeling inzage dossier, Louis Armstrongweg 28, 1311 RK Almere.

 

Correctie doorgeven

U kunt alleen uw persoonsgegevens laten corrigeren in het medisch dossier, bijvoorbeeld uw naam of geboortedatum. Conclusies van uw behandeld arts kunnen niet gewijzigd worden. U kunt een wijziging doorgeven aan de balie in onze kliniek of mailen naar inzagedossier@dcklinieken.nl  

Vernietiging gegevens

U heeft het recht om (gedeeltes van) uw medisch dossier te laten vernietigen. Sommige onderdelen moeten echter bewaard blijven, bepaald door wetgeving of voorschriften. Een verzoek tot vernietiging kunt u indienen via dit formulier 

Veelgestelde vragen

Medisch dossier

Wij streven ernaar alle aanvragen binnen 5 werkdagen te verwerken.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Helaas is het niet mogelijk een aanvraag met spoed in te sturen. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Uitzonderingen op deze regel zijn spoedaanvragen vanuit het ziekenhuis (bijvoorbeeld de Spoedeisende Hulp (SEH) of de operatiekamer).

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Wij branden bij DC Klinieken geen CD-roms meer. U kunt na uw afspraak bij radiologie direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen. 

Voor het delen van beelden met andere zorgverleners gebruiken wij het digitale uitwisselingsprogramma Twiin. Wilt u dat wij uw beelden delen met een andere zorgverlener? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

U kunt het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ via pdf invullen en ondertekenen. Printen is dus niet nodig. Zorg ervoor dat u het bestand opent in Adobe Acrobat, alleen dan is deze functionaliteit beschikbaar. Ondertekenen doet u zo: klik in het PDF-bestand op ‘Gereedschappen’, kies vervolgens voor ‘Invullen en ondertekenen’.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Uw medisch dossier bevat privacygevoelige informatie, waardoor wij uw identiteit moeten verifiëren. Wij controleren of de handtekening op het formulier overeenkomt met de handtekening op uw legitimatiebewijs. Zo willen wij persoonsfraude voorkomen. Na deze controle vernietigen wij de kopie van uw legitimatiebewijs.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Voor het opvragen van uw medisch dossier als oud MCV-patiënt dient u het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. U kunt op het formulier aangeven dat u in het verleden in behandeling bent geweest bij MCV. Let hierbij ook op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Na uw afspraak bij radiologie, kunt u direct via beeld.dcklinieken.nl uw beelden bekijken en downloaden. U heeft hiervoor een referentiecode nodig. Deze kunt u vinden op het formulier dat u na uw afspraak heeft meegekregen. 


Heeft u de referentiecode niet meer? Mail dan uw verzoek naar inzagedossier@dcklinieken.nl.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

U kunt een verzoek tot het delen van beelden indienen via inzagedossier@dcklinieken.nl. Het is belangrijk dat u in de e-mail vermeldt om welk onderzoek dit gaat (bijvoorbeeld: MRI-knie van 19-10-2022) en met welke zorgverlener wij dit moeten delen.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Voor het verlenen van goede zorg is het belangrijk dat alle gegevens van een patiënt beschikbaar zijn voor een zorgverlener. Twiin maakt het mogelijk om beelden en verslagen landelijk beschikbaar te maken en digitaal uit te wisselen tussen zorgverleners. Alle Nederlandse ziekenhuizen en veel andere zorgverleners zijn aangesloten op Twiin.

Bijna alle beelden komen bij uitwisseling terecht bij de afdeling radiologie. Het is niet mogelijk beelden te delen met een specifieke afdeling binnen een ziekenhuis of andere zorgverlener. Geeft de ontvangende zorgverlener aan de beelden nog niet te hebben ontvangen? Dan kan het zijn dat dit intern nog niet verwerkt is. Uw arts kunt de beelden dan intern opvragen bij de afdeling radiologie.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

U hoeft hier niks mee te doen. Deze e-mail is puur ter bevestiging van de door u gegeven telefonische toestemming voor het delen van beelden wanneer een toekomstige behandelaar daarom vraagt. In deze e-mail staat onder andere wat de gegeven toestemming inhoudt en hoe u deze kunt intrekken.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Voor het inzien en downloaden van uw medisch dossier via ons patiëntenportaal zijn een e-mailadres én 06-nummer vereist. Indien u één van beiden niet heeft, kunt u uw medisch dossier opvragen door het formulier ‘Opvragen medisch dossier’ in te vullen. Let hierbij op dat u een geldig legitimatiebewijs meestuurt en het formulier ondertekent.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Voor het opvragen van uw gegevens elders hebben wij een ondertekent machtigingsformulier van u nodig. Omdat wij uw medisch dossier graag bij het eerste consult willen inzien en bespreken, adviseren wij u om zelf de gegevens op te vragen. U kunt de desbetreffende zorgverlener vragen deze gegevens digitaal met ons te delen of u neemt een kopie mee naar de afspraak.

Was het antwoord op de bovenstaande vraag nuttig?

Niet gevonden wat u zoekt?

Wij helpen u graag verder. Hier vindt u de veelgestelde vragen. Staat uw antwoord er niet bij?  Mail dan uw vraag naar inzagedossier@dcklinieken.nl.

Terug naar boven