Immunotherapie

Immunotherapie in het kort

• Met immunotherapie wordt de onderliggende oorzaak van de allergie behandeld.
  • Immunotherapie kan in twee vormen worden gegeven; injecties en/of tabletten.
  • Gemiddeld nemen de allergische klachten door immunotherapie met 50% af.

Wat is immunotherapie?

Met immunotherapie wordt de onderliggende oorzaak van de allergie behandeld. Door regelmatige blootstelling aan de stof waar u allergisch voor bent, treedt er langzaam maar zeker gewenning (immuniteit) op. Bij hooikoorts krijgt men bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid allergenen van graspollen toegediend. Hierdoor zal het immuunsysteem minder of zelfs niet meer reageren op de stof en nemen de klachten af.

De behandeling is bedoeld voor mensen die last allergieklachten vertonen, ondanks het gebruik van medicatie (neusspray, oogdruppels, tabletten), of de medicatie tegen allergie niet goed kunnen verdragen.

Voor welke allergieën is immunotherapie beschikbaar?

• Injecties: graspollen, boompollen, huisstofmijt, kat, wespen- en bijengif
  • Tabletten: graspollen en huisstofmijt (boompollen binnenkort beschikbaar)

De immunotherapie

Voor het onderzoek

Wij verzoeken u vriendelijk 10 minuten eerder aanwezig te zijn. U kunt zich dan melden bij onze balie. Wat moet u meenemen en bij de balie laten zien?:

• het aanvraagformulier, dat u van uw huisarts meekrijgt;
  • uw verzekeringspasje;
  • uw identiteitsbewijs.

De immunotherapie

Immunotherapie kan in twee vormen worden gegeven. Afhankelijk van de allergie zijn dit injecties en/of tabletten.

• Injecties
    Bij injecties bestaat de behandeling uit een instel- en een onderhoudsfase. In de instelfase krijgt u wekelijks een injectie in oplopende sterkte toegediend. Deze fase duurt doorgaans 10-15 weken. In de onderhoudsfase krijgt u injecties van gelijke sterkte toegediend. In de onderhoudsfase wordt elke 4-6 weken een injectie toegediend. Dit kan eventueel bij de huisarts. Voorafgaand aan elke injectie neemt u een antihistaminetablet in om eventuele bijwerkingen te voorkomen. Na elke injectie moet u in verband met mogelijk bijwerkingen 30 minuten bij uw behandelaar wachten.

• Tabletten
    Bij immunotherapie met tabletten neemt u dagelijks een smelttablet onder uw tong in. De eerste keer gebeurt dit bij de behandelaar. In verband met mogelijke bijwerkingen blijft u daarna 30 minuten wachten. Deze tabletten hebben gedurende de gehele behandeling dezelfde sterkte. In totaal duurt de behandeling voor beide vormen 3 tot 5 jaar.

Duur van de immunotherapie

De totale duur van de immunotherapie is 3 tot 5 jaar. Bij de injecties zal u in de instelfase elke 10-15 weken een injectie toegediend krijgen. En in de onderhoudsfase elke 4-6 weken. Bij de behandeling met smelttabletten slikt u deze dagelijks in uw eigen omgeving.

Na de immunotherapie

Na de behandeling met injecties blijft u 30 minuten bij de behandelaar wachten, dit in verband met mogelijke bijwerkingen. Bij de behandeling met tabletten hoeft u alleen de eerste keer 30 minuten bij de behandelaar te blijven.

Wat kunt u verwachten van immunotherapie

De resultaten van immunotherapie zijn ronduit goed te noemen. Gemiddeld nemen de allergische klachten met 50% af. Bij wespengif wordt zelfs bijna volledige genezing bereikt.

Het effect houdt na de behandeling jaren aan. Ook wordt door immunotherapie de kans op het ontwikkelen van astma verkleind.

Vestigingen

Bekijk locatie op de kaart
DC Klinieken Den Haag
DC Klinieken Groningen
DC Klinieken Lairesse
DC Klinieken Voorschoten

Vergoedingen

Immunotherapie bij DC Klinieken valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat het onderzoek volledig door uw zorgverzekeraar wordt vergoed als u een verwijzing van uw (huis)arts hebt. Houd wel rekening met uw eigen risico.

Praktische informatie

Verwijzing

Voor het maken van een afspraak voor immunotherapie heeft u een verwijzing nodig van een arts. Daarna kunt u een afspraak maken.

Wilt u een afspraak maken immunotherapie? Dit kan via de website of telefonisch. Belangrijk: u heeft eerst een verwijzing van uw (huis)arts nodig.

Wij zijn telefonisch bereikbaar op de volgende tijdstippen:

• Maandag t/m donderdag van 8.00 tot 20.00 uur;
  • Vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur;
  • Zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.

Bent u plots verhinderd? Zeg uw afspraak dan uiterlijk 24 uur van tevoren af. Als u niet verschijnt, of te laat afzegt, ontvangt u een rekening.

Veelgestelde vragen

• Wordt de behandeling vergoed?

Deze behandeling valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat deze volledig door uw zorgverzekeraar wordt vergoed als u een verwijzing van uw (huis)arts hebt. Houd wel rekening met uw eigen risico.

Was deze informatie nuttig?

Ja(1) Nee(0)

Afspraak maken of terugbellen

Een afspraak maken kan ook telefonisch, kijk voor meer informatie op deze pagina