Nieuws4 mei 2021

Immunotherapie: een definitieve oplossing voor je hooikoorts?

De lente betekent voor een aantal van ons niezen, snotteren en jeuk. Wanneer geen enkel medicijn meer lijkt te werken, kom je mogelijk in aanmerking voor immunotherapie. Dit is een therapie die de onderliggende oorzaak van hooikoorts aanpakt. Drs. Lisanne Wolters, allergoloog bij DC Klinieken Groningen, vertelt er alles over.

Wanneer je last hebt van hooikoorts, kun je een hoop zelf proberen. Bijvoorbeeld antihistamine-tabletten nemen of naar de huisarts voor een ontstekingsremmende neusspray. Maar wanneer deze medicatie voor hooikoortsklachten onvoldoende helpt, kom je mogelijk in aanmerking voor  immunotherapie.

Voordat je kunt starten met immunotherapie, moet we kunnen vaststellen dat er sprake is van een bevestigde allergie voor het inhalatie-allergeen waarvoor immunotherapie gegeven kan worden (graspollen, berkenpollen of huisstofmijt). Dit doen we met een huidtest en/of bloedonderzoek (IgE).

Hoe werkt immunotherapie?

Immunotherapie is een behandeling waarmee je de onderliggende oorzaak van de allergie aanpakt. Door regelmatige blootstelling aan het allergeen waar je allergisch voor bent, treedt er langzaam maar zeker gewenning op. Hierdoor zal het immuunsysteem minder of zelfs niet meer reageren op de stof en nemen de klachten af.

De resultaten van immunotherapie zijn ronduit goed te noemen. Gemiddeld nemen de allergische klachten met 50% af. Het effect houdt na de behandeling jaren aan. Ook wordt door immunotherapie de kans op het ontwikkelen van astma verkleind.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Immunotherapie kan in twee vormen worden gegeven. Namelijk met injecties en/of tabletten, dat is afhankelijk van de allergie. In totaal duurt de behandeling voor beide vormen 3 tot 5 jaar.

• Injecties: Bij injecties bestaat de behandeling uit een instel- en een onderhoudsfase. In de instelfase krijg je wekelijks een injectie in oplopende sterkte toegediend. Deze fase duurt doorgaans 10-15 weken. In de onderhoudsfase wordt elke 4-6 weken een injectie toegediend. Dit kan eventueel bij de huisarts. In verband met mogelijke bijwerkingen blijf je elke injectie altijd 30 minuten wachten.
  • Tabletten: De immunotherapie met tabletten bestaat uit het dagelijks innemen van een smelttablet onder de tong. De eerste keer gebeurt dit bij de behandelaar. In verband met mogelijke bijwerkingen blijf je daarna 30 minuten wachten. De volgende tabletten kun je thuis innemen. Deze tabletten hebben gedurende de gehele behandeling dezelfde sterkte.

Voor welke allergieën is immunotherapie beschikbaar?

Immunotherapie is geschikt bij een allergie voor graspollen, berkenpollen en huisstofmijt. Immunotherapie bij kattenallergie kan ook, maar alleen in injectievorm.

Belangrijk om te weten is dat bij immunotherapie gericht tegen kat dit helaas niet goed werkzaam is voor katteneigenaren. Voor patiënten die beroepsmatig aan katten worden blootgesteld zoals dierenartsen of thuiszorgmedewerkers kan immunotherapie voor kat wel zinvol zijn.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen?

Wanneer je een immunotherapie behandeling krijgt (injectie of tablet), vragen we je om 30 minuten te blijven wachten in verband met bijwerkingen. De bijwerkingen bij immunotherapie zijn meestal mild:

• Injecties: Vermoeidheid, hooikoortsklachten, netelroos, spierpijn, (verergering van) astma en/of zwelling, roodheid en jeuk rondom de injectieplaats. In zeldzame gevallen komt een shock voor.
  • Tabletten: Jeuk en zwelling in de mond, jeuk van de oren en keelirritatie.

Immunotherapie bij DC Klinieken

Wanneer je huisarts besluit om je door te verwijzen naar een allergoloog, kun je terecht bij DC Klinieken Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Voorschoten en Groningen. In deze vestigingen bieden wij ook immunotherapie aan. De allergoloog zal bij een verwijzing eerst uitgebreid spreken over de klachten en aansluitend een huidtest en/of bloedonderzoek verrichten. De uitslag hiervan wordt direct besproken en we zullen dan ook de verschillende behandelingsopties (o.a. immunotherapie) met je bespreken.