Plaveiselcelcarcinoom

Plaveiselcelcarcinoom in het kort

• Een plaveiselcelcarcinoom is een kwaadaardige tumor, een vorm van huidkanker.
  • Deze vorm van huidkanker komt voor op plaatsen wat veel onlicht vangt, zoals armen en hoofd.
  • U kunt snel terecht voor een behandeling van een plaveiselcelcarcinoom in een van onze centra.

Wat is een plaveiselcelcarcinoom?

Een plaveiselcelcarcinoom is een vorm van huidkanker. Het is een kwaadaardig tumor die zich ontwikkelt aan de bovenkant van de huid (de opperhuid) en komt voor op het lichaam wat veel zonlicht vangt, zoals armen, benen, hoofd en bovenkant borst/schouders.

Een plaveiselcelcarcinoom is vaak lichtkleurig tot rood. Het ontstaat vanuit een kleine ruwe plek naar een kwaadaardige tumor. De tumor kan verder uitgroeien en overslaan naar andere organen en lymfeklieren.

Een plaveiselcelcarcinoom is een zichtbare aandoening, en de heeft ook verschillende externe oorzaken.

De belangrijkste oorzaken van het ontstaan zijn:

• Medicatie
  • Licht huidtype
  • Niet helende wonden
  • Littekens, door bijvoorbeeld brandwonden
  • Roken
  • Plekken die zijn bestraald bij een behandeling tegen kanker

Bij DC Klinieken kunt u terecht voor een behandeling van een plaveiselcelcarcinoom. Op speciale afdelingen werken dermatologen om uw aandoening zo snel en effectief mogelijk te behandelen.

Heeft u een verdenking op een plaveiselcelcarcinoom en wilt u deze laten behandelen? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van de 10 erkende pijncentra van DC Klinieken.