Basaalcelcarcinoom

Basaalcelcarcinoom in het kort

• Een basaalcelcarcinoom is een milde vorm van huidkanker
  • Deze vorm van huidkanker groeit langzaam en is goed te behandelen
  • U kunt snel terecht voor een behandeling van een basaalcelcarcinoom in een van onze centra.

Wat is een basaalcelcarcinoom?

Deze huidkankersoort groeit langzaam en ontstaat in de oppervlaktecellen van de huid. Ook zaait hij (bijna) nooit uit waardoor een basaalcelcarcinoom goed te behandelen is. Vaak ontstaat deze huidaandoening bij patiënten ouder dan 45 jaar.

Er zijn verschillende verschijningsvormen van het basaalcelcarcinoom. Ze hebben met elkaar gemeen dat er langzaam groeiende bobbeltjes op de huid ontstaan. Deze zijn rozerood, of bleekroze of rozerood. Soms geeft de plek klachten als jeuk of pijn. Het gezwelletje is iets glazig, glanzend en er zijn soms kleine bloedvaatjes in te zien.

Bijna 80% van alle patiënten met huidkanker heeft een basaalcelcarcinoom.

Een basaalcelcarcinoom is een zichtbare aandoening, en de heeft ook verschillende externe oorzaken.

De belangrijkste oorzaken van het ontstaan zijn:

• Overmatig zonlicht
  • Licht huidtype
  • Erfelijkheid
  • Verzwakt immuunsysteem

Een basaalcelcarcinoom is een milde vorm van huidkanker. Dat betekent niet dat het wenselijk is om deze aandoening te laten ontwikkelen en is vroegtijdige behandeling gewenst om de overlevingskans zo hoog mogelijk te houden. Er zijn verschillende onderzoeken en behandelingen om een basaalcelcarcinoom te behandelen.

Heeft u een verdenking op een basaalcelcarcinoom en wilt u deze laten behandelen? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van de 10 erkende pijncentra van DC Klinieken.