Bloed bij ontlasting

Bloed bij ontlasting: in het kort

• Bloed bij ontlasting is een symptoom van verschillende aandoeningen. Het kan iets onschuldigs zijn, maar het kan ook wijzen op darmproblemen.
  • De kleur van het bloed zegt vaak iets over de oorzaak.
  • Bij langdurig bloedverlies of bloed vermengd met de ontlasting moet u naar de huisarts.

Wat is bloed bij ontlasting?

Bloed bij ontlasting komt veel voor. Jaarlijks heeft 1 op de 5 mensen wel eens bloed bij de ontlasting. Het is een symptoom van verschillende aandoeningen. Het kan iets onschuldigs zijn, maar soms is het ook een teken van darmproblemen. Naast bloed kun je bij sommige aandoeningen ook slijm aantreffen.

Bloed in de ontlasting merkt u vaak op omdat er bloed aan het toiletpapier zit. Ook kan het zijn dat er bloed in het toilet zelf zit. De kleur van het bloed kan verschillen. U kunt helder bloed hebben, of donkerder bloed. De kleur van het bloed zegt vaak iets over de oorzaak:

• Helderrood bloed is vers. Het duidt daarom op aandoeningen van de laatste delen van het darmstelsel. Denk hierbij aan aambeien of een anusfissuur.
  • Bloed in combinatie met slijm kan wijzen op een ontsteking in het maagdarmstelsel. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de ziekte van Crohn.
  • Ligt het bloed niet op je ontlasting, maar is het ermee vermengd? Dit wijst er vaak op dat er iets verder in de darmen sprake is van een bloeding. Hoe verder de bloeding in de darmen zit, hoe donkerder het bloed is. Soms kan de ontlasting zwart worden omdat ze is vermengd met donker bloed. Zwarte ontlasting kan wijzen op een bloeding in je maag of twaalfvingerige darm.

Mogelijk oorzaken van bloed bij ontlasting

• Bloed bij ontlasting wordt meestal veroorzaakt door aambeien. Aambeien zijn uitstulpingen van het darmslijmvlies. Ze kunnen inwendig en uitwendig bij de anus voorkomen.
  • Een anusfissuur is een scheurtje in de anus. Telkens wanneer u poept, kan het scheurtje weer opengaan waardoor er bloed in het toilet terechtkomt.
  • Het bloed kan ontstaan door een ontsteking in het maagdarmkanaal. Hiervan is sprake bij aandoeningen als proctitis, colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn.
  • Een SOA ontstaan door anale seks, kan ervoor zorgen dat er bloed uit de anus komt.
  • Een poliep kan bloed veroorzaken. Dit is een zwelling in het darmslijmvlies. Poliepen zijn vaak goedaardig, maar soms worden ze na een tijd kwaadaardig.
  • Sommige medicijnen kunnen bloedingen veroorzaken. Voorbeelden zijn bloedverdunners, pijnstillers met diclofenac of ibuprofen en antidepressiva.
  • Een bloedvatafwijking kan ook in de darmen ontstaan, wat een bloeding kan veroorzaken. Dit komt vaker bij ouderen voor.
  • Een ernstige maagdarminfectie kan de oorzaak zijn van diarree waar bloed bij zit.
  • Een divertikel is een goedaardige uitstulping van de darmwand. Wanneer er ontlasting achter de divertikels blijft hangen, kan dat ontstekingen veroorzaken. De kans op divertikels is groter als je ouder bent dan vijftig jaar.
  • Slechts in een enkel geval is darmkanker de oorzaak van bloed in de ontlasting. De kans op darmkanker is groter als u:
    • ouder bent dan vijftig jaar;
    • onbedoeld gewicht verliest; of
    • iemand in de familie hebt met darmkanker.

Onderzoek

Een aanvullend onderzoek kan bestaan uit een bloedonderzoek en een colonoscopie. Een colonoscopie is een kijkonderzoek in de dikke darm. U wordt voor een colonoscopie doorverwezen naar een ziekenhuis of kliniek.

Bloed in de ontlasting verdwijnt vaak vanzelf weer. Gebeurt dit niet of maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts. Ook wanneer het bloed vermengd is met de ontlasting, moet je naar de huisarts. In eerste instantie bekijkt de huisarts of er sprake is van aambeien of een anusfissuur. Als dit niet het geval is, is verder onderzoek noodzakelijk. Voor verder onderzoek kunt u terecht bij DC Klinieken.