Psoriasis in het kort

• Psoriasis is een veelvoorkomende huidaandoening, en kenmerkt zich door rode, schilferige vlekken.
  • Deze huidaandoeningen is niet besmettelijk en goed te behandelen.
  • U kunt snel terecht voor een behandeling van psoriasis in een van onze centra.

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een chronische huidaandoening. Het is een een van de meest voorkomende huidaandoeningen in Nederland. Psoriasis geeft rode, schilferige vlekken op het lichaam en kan variëren van lichte jeuk tot een pijnlijke ervaring. Deze aandoening kan de kwaliteit van leven ernstig verstoren.

Psoriasis is een verstoring van de vernieuwing van de huid. De huid vernieuwt contine huidcellen. Bij psoriasis kan dit ontstekingen tot gevolg hebben en een blijvende aandoening ontwikkelen op de beschadigde plek.

Soorten psoriasis

Psoriasis diverse vormen. Hieronder de meest voorkomende vormen van deze huidaandoening:

• Psoriasis capitis: komt voor op behaarde hoofdhuid, haargrens en achter de oren voor.

• Psoriasis inversa: deze vorm komt voor in de lichaamsplooien, zoals liezen, oksels en bilspleet

• Psoriasis vulgaris: is de meest voorkomende vorm van psoriasis. Komt voor op de strekzijde van de elleboog, knie en onderrug.

• Psoriasis guttata: is een vorm van psoriasis wat over het hele lichaam kan voorkomen. De vlekken hebben vaak de vorm van een druppels.

• Psoriasis palmoplantaris: deze vorm van psoriasis komt voor op de handpalmen en voetzolen.

Psoriasis is een zichtbare aandoening, en kan naast de lichamelijke last, ook psychische overlast veroorzaken door ontsierende plakken op het lichaam. Het ontstaat door een ontsteking tijdens celdeling van de huidcellen, wat daarna een blijvende aandoening tot gevolg heeft.

Psoriasis heeft geen duidelijke oorzaak, iedereen kan het ontwikkelen. De meeste mensen krijgen het tijdens de puberteit (tussen 15 en 20 jaar) of op latere leeftijd (tussen 55 en 60 jaar). In Nederland hebben ongeveer 300.00 mensen last van (een vorm van) psoriasis.

Bij DC Klinieken kunt u terecht voor een behandeling van psoriasis. Op speciale afdelingen werken dermatologen om uw aandoening zo snel en effectief mogelijk te behandelen.

Heeft u een verdenking op psoriasis en wilt u deze laten behandelen? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van de 10 erkende pijncentra van DC Klinieken.

Aanvullende informatie