Eczeem

Eczeem in het kort

• Eczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen. Het is te herkennen aan een jeukende, rode en schilferige huid.
  • Er zijn verschillende vormen van eczeem, waaronder allergisch contacteczeem en atopisch eczeem.
  • Sinds 1 oktober 2020 bieden we bij DC Klinieken een speciaal eczeemspreekuur aan.

Wat is eczeem?

Eczeem is een verzamelnaam voor allerlei verschillende huidaandoeningen met vergelijkbare symptomen:

• (heftige) jeuk;
  • schilfering van de huid;
  • bultjes op de huid;
  • blaasjes op de huid;
  • roodheid van de huid.

Eczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen. 20% van alle kinderen en 5% van alle volwassenen heeft er last van. Eczeem kun je op alle leeftijden krijgen. Hoewel kinderen er vaker mee te maken krijgen dan volwassenen. Wanneer je als kind eczeem krijgt, is er een grote kans dat je daar overheen groeit. Als iemand op jongere leeftijd last heeft van eczeemklachten, is er vaak aanleg voor de ontwikkeling van allergieën. Eczeem is niet besmettelijk.

De eczeemklachten kunnen tijdelijk zijn, dit is vaak het geval bij jongeren (acuut eczeem). Maar eczeem kan ook langdurig aanhouden (chronisch eczeem). De klachten zijn bij beide soorten anders:

• Acuut eczeem: de huid is rood, gezwollen en heeft vochtblaasjes. De blaasjes drogen na verloop van tijd uit, waarna de huid gaat schilferen.
  • Chronisch eczeem: de huid is minder rood en gaat meer schilferen. Daarnaast worden de huidlijnen grover en kunnen er kloven ontstaan.

Soorten eczeem

Er zijn verschillende soorten eczeem, die allemaal een andere oorzaak hebben. Eczeem komt het meest voor in de volgende drie vormen:

• Constitutioneel of atopisch eczeem: deze vorm van eczeem komt het meest voor en is vaak een gevolg van erfelijke aanleg, allergie en ontstekingen. Ook kinderen kunnen een vorm van constitutioneel eczeem ontwikkelen. Dan gaat dit vaak gepaard met verschillende allergieën, zoals hooikoorts en voedselallergie.
  • Allergisch contacteczeem: het eczeem ontstaat door een allergische reactie. Het eczeem bevindt zich op de plek waar de huid langdurig contact heeft gehad met de stof.
  • Irritatief contacteczeem: deze vorm van eczeem ontstaat door langdurig contact met een irriterende stof, bijvoorbeeld handzeep.

Eczeem behandeling bij DC Klinieken

Sinds 1 oktober 2020 biedt DC Klinieken een speciaal eczeemspreekuur aan. Tijdens dit spreekuur kijken we heel gericht naar de aard van de klachten en de mogelijke oorzaak. U heeft een afspraak bij zowel de dermatoloog als de allergoloog. In de meeste gevallen vindt behandeling van het eczeem plaats tijdens het spreekuur. Soms is een vervolgafspraak nodig.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk voor eczeem.

• Vaak kunnen de klachten goed uitwendig worden behandeld met lokale crèmes.
  • Ook kan lichttherapie een effectieve manier van behandelen zijn. Dit betreft UVB-lichttherapie waar we speciale lichtcabines voor hebben.
  • In sommige gevallen is eczeem ook van binnenuit te behandelen met medicatie.

Heeft u last van acute of chronische eczeem en wilt u dit laten behandelen? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van centra van DC Klinieken.