Eczeem

Eczeem in het kort

• Eczeem is een verzameling van verschillende huidaandoeningen.
  • Eczeem is te herkennen aan ontstekingsreacties, zoals roodheid, schilfers of een ruwe huid.
  • U kunt snel terecht voor een behandeling van eczeem in een van onze centra.

Wat is eczeem?

Er zijn verschillende soorten eczeem. Het kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een allergische reactie. Dan ontstaat eczeem na bepaalde prikkels die het lichaam krijgt. We spreken dan van allergisch eczeem of allergisch contacteczeem.

Maar eczeem kan ook een huidaandoening zijn die ontstekingsreacties tot gevolg heeft. Eigenlijk is eczeem een verzamelnaam voor allerlei verschillende huidaandoeningen. Ze gaan gepaard met (heftige) jeuk en hebben verder vergelijkbare symptomen:

• schilfering van de huid
  • bultjes op de huid
  • blaasjes op de huid
  • roodheid van de huid

Deze klachten kunnen tijdelijk zijn, dit is vaak het geval bij jongeren. Ook kan eczeem langdurig aanhouden of zelfs chronisch worden.

Als iemand op jongere leeftijd last heeft van eczeemklachten is er vaak aanleg voor de ontwikkeling van allergieën. Eczeem is niet besmettelijk.

Soorten eczeem

Eczeem komt het meest voor in de volgende twee vormen:

Contacteczeem: deze vorm van eczeem ontstaat door contact met een bepaalde stof. Er ontstaat een allergische reactie dat het eczeem uitlokt.

Constitutioneel eczeem: deze vorm van eczeem kenmerkt zich door een droge huid, schilferingen en ontstekingen aan de huid. Deze vorm wordt ook wel atopisch eczeem genoemd. Als kinderen een vorm van constitutioneel eczeem ontwikkelen, gaat dit vaak gepaard met verschillende allergieën zoals:

• Hooikoorts
  • Voedingsallergie

Eczeem kan op verschillende fases in het leven ontstaan en kent verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaken zijn:

• Droge lucht
  • Warmte
  • Wol
  • Schoonmaakmiddelen
  • Water, zeep, alcohol

DC Klinieken biedt een speciaal eczeemspreekuur aan. Tijdens dit spreekuur wordt heel gericht gekeken naar de aard van de klachten en de bijbehorende mogelijkheden. Tijdens dit spreekuur kan desgewenst een allergoloog meekijken en samen met de dermatoloog de aandoening beoordelen en een bijbehorend behandelplan opstellen.

Er zijn verschillende behandelmethoden voor eczeem. Vaak kunnen de klachten goed uitwendig worden behandeld met lokale crèmes.

Ook kan lichttherapie een effectieve manier van behandelen zijn. Dit betreft UVB-lichttherapie waar speciale lichtcabines voor zijn.
In sommige gevallen is eczeem ook te behandelen van binnenuit met medicatie.

Bij DC Klinieken staan de dermatologen in direct contact met de allergologen. Bij het vermoeden van een allergie wordt er dan ook aanvullend onderzoek uitgevoerd.

Heeft u een verdenking eczeem en wilt u deze laten behandelen? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van centra van DC Klinieken.