Ganglion

Ganglion: in het kort

• Ganglion is een cyste in de pols of hand, wat is gevuld met vocht;
  • Het is een veelvoorkomende aandoening die goed is te behandelen.
  • U kunt terecht bij de neurologen van DC Klinieken in een van onze 10 pijncentra.

Wat is een ganglion?

Een ganglion is een verdikking (ook wel een cyste genoemd) in de pols of hand. De verdikking is gevuld met vocht, wat tot pijnlijke situaties kan leiden.

De ganglion zit vaak bij de gewrichten van de vingers en pols:

• Aan de bovenkant (strekzijde) en binnenzijde van de pols
  • Aan de bovenkant (strekzijde) van een vinger
  • Aan de basis van de vinger (binnenzijde vinger)

Kenmerken

Een ganglion kan verschillende vormen (grote uitstulpingen) tot een nauwelijks zichtbare plek ontwikkelen. Vaak is een ganglion vooral in het begin erg pijnlijk, en neemt de pijn geleidelijk af. Maar het kan ook terugkomen op dezelfde plek. Ook komt krachtverlies en beperking van de handen vaak voor.

Patiënten zien vaak een bult/uitstulping ontstaan met een toenemende mate van pijn.

Het is een veelvoorkomende aandoening, maar oorzaken zijn moeilijk te benoemen. Er wordt gedacht aan een verkeerde houding en/of overbelasting. Bij oudere mensen is vaak slijtage de oorzaak van een ganglion.

Heeft u mogelijk een ganglion? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Met een verwijzing van de huisarts kunt u vervolgens terecht bij een van de 10 erkende hoofdpijncentra van DC Klinieken.