Bloedafname

Bloedafname in het kort

• Met bloedonderzoek kunnen de waarden in het lichaam worden onderzocht en kunnen artsen bepalen of u bijvoorbeeld een ziekte hebt.
  • Het prikken duurt maximaal 5 minuten. Wanneer u de uitslag ontvangt, is afhankelijk van de aanvraag. Dit kan t variëren van 1 dag tot 1 week.
  • Voor bloedafname en het afgeven van andere materialen (zoals urine), kunt u meestal op werkdagen tot vastgestelde tijden langskomen zonder afspraak.

Wat is laboratoriumonderzoek?

Laboratoriumonderzoek is het onderzoeken van urine of andere materialen door een laboratorium. Met deze onderzoeken kunnen de waarden in het lichaam worden onderzocht en kunnen artsen bepalen of u bijvoorbeeld een ziekte hebt.

Het onderzoek

Voor het onderzoek

U kunt zich melden bij onze balie. Wat moet u meenemen en bij de balie laten zien?:

• het aanvraagformulier, dat u van uw huisarts meekrijgt
  • uw verzekeringspasje
  • uw identiteitsbewijs

S.v.p. uw aanvraagformulier goed controleren op juistheid van uw persoonsgegevens, voordat u deze afgeeft aan de balie.

Let op: Bij DC Klinieken Amsterdam, DC Klinieken Den Haag en DC Klinieken Voorschoten prikken wij geen kinderen jonger dan 6 jaar.

De bloedafname

U wordt door de doktersassistent opgeroepen voor bloedafname. Om persoonsverwisseling uit te sluiten wordt opnieuw uw naam en geboortedatum gevraagd.

Nadat een stuwband is omgedaan en de huid is gedesinfecteerd, worden er één of meer buisjes bloed afgenomen. De assistent kan u vragen hierbij een vuist te maken. Het prikken kan even pijnlijk zijn.

Na het onderzoek

Na de bloedafname is het van belang nog een minuutje druk uit te oefenen op de prikplaats om nabloeding (blauwe plek) te voorkomen. Soms ontstaat er toch een blauwe plek. Dit is vervelend, maar deze blauwe plek zal na enkele dagen vanzelf verdwijnen. U hoeft zich hierover geen zorgen te maken.

Duur van het onderzoek

Het prikken duurt maximaal vijf minuten.

De uitslag

Afhankelijk van de aanvraag kan dit variëren van 1 dag tot 1 week. Alle laboratoriumbepalingen worden door een extern onderzoekslaboratorium uitgevoerd. De uitslag wordt rechtstreeks naar uw (huis)arts gestuurd. Hij of zij zal u verder informeren.

Openingstijden centra

Bij DC Klinieken Amsterdam kunt u tussen 8:30 en 16:00 uur binnenlopen zonder afspraak.

Voor de overige vestigingen heeft u een afspraak nodig, deze kunt u maken door te bellen naar 088 0100 900.

Let op: u heeft altijd een verwijzing nodig.

Vestigingen

Bekijk locatie op de kaart
DC Klinieken Amsterdam
DC Klinieken Den Haag
DC Klinieken Rotterdam
DC Klinieken Schiedam
DC Klinieken Voorschoten

Praktische informatie

Verwijzing

Laboratoriumonderzoek valt onder de basisverzekering en wordt volledig door uw zorgverzekeraar vergoed als u een verwijzing hebt. Houd wel rekening met uw eigen risico.

Binnenlopen zonder afspraak

Voor bloedafname en het afgeven van andere materialen (zoals urine), kunt u meestal op werkdagen tot vastgestelde tijden langskomen zonder afspraak. Bij sommige vestigingen kunt u na 12:00 uur niet meer terecht, omdat al het laboratoriummateriaal rond die tijd naar het onderzoekslaboratorium gebracht wordt. Materialen kunnen niet tot de volgende dag bewaard worden.

Aan de balie kunt u ook andere materialen zoals urine, sputum en ontlasting afgeven. Wij stellen het op prijs als u deze materialen hygiënisch verpakt. U kunt hiervoor tijdens onze openingstijden gratis een potje afhalen. Ook zijn deze potjes bij de apotheek te koop.

Veelgestelde vragen

• Wordt dit onderzoek vergoed?

Dit onderzoek valt onder de basisverzekering. Dit betekent dat deze volledig door uw zorgverzekeraar wordt vergoed als u een verwijzing van uw (huis)arts hebt. Houd wel rekening met uw eigen risico.

Was deze informatie nuttig?

Ja(2) Nee(0)