Digitale urticariazorg is onderdeel van het specialisme allergologie

Wat is digitale urticariazorg?

Urticaria, ook wel netelroos of galbulten genaamd, zijn rode, licht gezwollen bulten en plekken op het lichaam die vaak heftig jeuken. Klachten kunnen variëren in duur en ernst. U leest hier meer informatie over urticaria. U kunt voor aanhoudende of terugkerende urticariaklachten bij de allergoloog terecht.


Omdat er in Nederland maar weinig allergologen zijn, is deze zorg niet overal beschikbaar. Daarom bieden wij naast fysieke afspraken op onze locaties in Groningen, Rotterdam en Amsterdam ook digitale urticariazorg aan,


Bij digitale urticariazorg heeft u via beeldbellen contact met de allergoloog. Tijdens deze gesprekken bespreekt u uw klachten, mogelijke oorzaken en het behandelplan. Als aanvullend onderzoek nodig is, dan overlegt de arts met u hoe en waar dit zal plaatsvinden. Zo krijgt u snel en deskundig advies, zonder dat u naar de locatie hoeft te reizen.


Hoe werkt digitale behandeling van urticaria?

Doorverwijzing door (huis)arts

U wordt door uw huisarts doorverwezen naar DC Klinieken voor digitale urticariazorg.

Afspraak inplannen

Nadat u door uw (huis)arts bent doorverwezen, kunt u een afspraak maken. Neem hiervoor contact op met ons Service- en Informatiecentrum via 088 0100 900.

Online vragenlijst

Voorafgaand aan uw eerste afspraak vult u in het patiëntenportaal van DC Klinieken een vragenlijst in.

Eerste afspraak

De eerste afspraak bestaat uit videobellen met de allergoloog. U ontvangt een afspraakbevestiging met instructies voor het videobellen. Tijdens deze eerste afspraak geeft de allergoloog u uitleg over de behandelmogelijkheden. Als blijkt dat een (aanvullende) test nodig is, dan vragen we een bloedtest voor u aan.

Klachten bijhouden

Het is belangrijk voor de behandeling om uw klachten bij te houden. Dit doet u via de app Gezondheidsmeter (ook beschikbaar als web-versie). Daarin doen we een eerste meting van uw klachten. Tijdens en na de behandeling bekijken we de beginmeting nog een keer, zodat we goed kunnen zien welk effect de behandeling heeft. Uw allergoloog meldt u aan voor Gezondheidsmeter.

Vervolgafspraken

Na de eerste afspraak, krijgt u even de tijd om na te denken over de behandelmogelijkheden. Tijdens uw volgende afspraak bespreekt u met de medisch specialist wat uw keuze is. Als medicatie deel uitmaakt van uw behandeling, dan sturen wij het recept naar uw apotheek.

Wat zijn voordelen van digitale zorg voor urticaria?

We willen u graag zo snel mogelijk helpen, ook als u verder van onze klinieken af woont. Daarom bieden we:


  • Toegankelijke zorg: u hoeft niet lang te wachten. Een eerste consult kan vaak binnen enkele dagen plaatsvinden.
  • Gemak en flexibiliteit: uw afspraak kan vanuit huis plaatsvinden, zonder reistijd of vrij te moeten nemen van werk.
  • Een gepersonaliseerd behandelplan: aan de hand van de digitale vragenlijst en eventuele bloedtesten, bepalen we een op maat gemaakte aanpak.
  • Eenvoudige monitoring van klachten: via een app houdt u uw klachten bij en evalueert de arts met u of de behandeling aanslaat.


Voor wie is digitale urticariazorg bedoeld?

Urticariabehandeling is met name geschikt als u last heeft van terugkerende of langdurige klachten van urticaria (netelroos of galbulten) en hiervoor begeleiding van een allergoloog nodig heeft. Woont u verder weg van een van onze locaties, of wilt u liever vanuit huis een afspraak maken? Dan is digitale behandeling van urticaria een toegankelijke oplossing.