Hepatitis

Hepatitis in het kort

• Hepatitis is een virale ontsteking van de lever
  • Hepatitis is te verdelen in drie soorten, namelijk A, B en C

Wat is hepatitis?

Hepatitis is een verzamelnaam voor een aantal ontstekingsverschijnselen van de lever, veroorzaakt door een virus. Hepatitis A , hepatitis B en hepatitis C zijn de bekendste vormen, maar er worden nog steeds nieuwe virussen ontdekt die een ontsteking van de lever kunnen geven.

Hepatitis A; Voor hepatitis A is geen behandeling, deze infectie moet je uitzieken.  Als je eenmaal hepatitis A hebt gehad, dan ben je voor de rest van je leven beschermd. Je kunt de infectie voorkómen met twee vaccinaties.

Hepatitis B; De hepatitis B infectie kun je doormaken en zelf weer opruimen ( klaren), dan ben je voor de rest van je leven beschermd. Als je hepatitis B opgelopen hebt en niet zelf opruimt, is er sprake van een chronische hepatitis B-infectie. Deze moet je leven lang behandeld worden. Je kunt ook gevaccineerd worden en op die manier beschermd zijn.

Hepatitis C; Een hepatitis C-infectie kun je soms zelf spontaan opruimen( klaren). Gebeurt dat niet dan gaat de acute ontsteking over in een chronische ontsteking. Deze moet behandeld worden gedurende een periode van  8-20 weken, afhankelijk van de staat van de lever. Na de behandeling en genezing kun je opnieuw geïnfecteerd worden. Er is geen vaccin om je te beschermen.

Hoe kun je hepatitis oplopen?

Het hepatitis virus is een zeer besmettelijk virus.

Hepatitis A kan overgedragen worden:

• via onbeschermde seks
  • via slechte hygiëne ( voedsel of water dat besmet is met ontlasting).

Hepatitis B en C kunnen beiden overgedragen worden:

• door onbeschermde seks (orale seks, anale seks, vaginale seks)
  • door het delen van injectienaalden
  • door gezamenlijk gebruik van tandenborstels en scheermesjes
  • via slijmvliezen, sperma en bloed.

Wat en waarom

De behandeling van hepatitis is de afgelopen jaren in alle opzichten enorm verbeterd.  In de meeste gevallen voldoen 1 -2 pillen per dag Ook heeft de medicatie veel minder bijwerkingen dan vroeger. Met de juiste behandeling wordt gestreefd naar een zo snel mogelijke daling van de ‘viral load’: het aantal virusdeeltjes in het bloed. Het doel is dat het  virus geheel verdwijnt, niet overdraagbaar is en dat het afweersysteem weer kans krijgt om sterker te worden.

Hiv behandelcentrum

Hepatitis A; deze infectie moet je uitzieken, er is geen behandeling voor. Heb je het eenmaal doorgemaakt dan ben je levenslang beschermd.

Hepatitis B; is deze infectie niet door het lichaam zelf opgeruimd, dan is sprake van een chronische infectie die gecontroleerd en behandeld moet worden. Afhankelijk van uitslagen en resultaten van onderzoek wordt een behandelplan opgesteld.. De behandeling gebeurt met tabletten.

Hepatitis C; bij een acute hepatitis C infectie wordt ernaar gestreefd zo snel mogelijk te starten met medicatie. Het behandelteam wacht volgens de richtlijn een aantal weken om te kijken of het lichaam de ontsteking zelf klaart, zo niet, dan wordt in overleg met de patiënt de behandeling gestart. De behandeling bestaat uit 8/12 weken tabletten. Twaalf weken ná de behandeling vindt nog een bloedcontrole plaats om te bepalen of het virus echt niet meer aantoonbaar is, pas dan ben je officieel ‘genezen’.

Bij een chronische hepatitis C infectie gelden andere richtlijnen. De duur van de behandeling is onder andere  afhankelijk van de mate van fibrose (littekens in de lever) en varieert tussen de 8 weken en 16/20 weken medicatiegebruik. De kans op genezing is bijna 100%.  Ná genezing kun je steeds opnieuw geïnfecteerd worden

Zonder behandeling kunnen hepatitis B en C leiden tot ernstig falen van de lever en leverkanker.

Vaccinaties

Het hiv behandelcentrum heeft vaccinaties beschikbaar tegen hepatitis A en B. Ná vaccinatie wordt gecontroleerd of het lichaam antistoffen heeft gemaakt en of je beschermd bent tegen hepatitis A en/of B.

De hepatitis B vaccinatie is gratis (volgens de richtlijnen van het RIVM). De hepatitis A vaccinatie is voor eigen rekening. Bij sommige verzekeraars is het mogelijk deze kosten te declareren.

Wilt u een afspraak maken of meer informatie over deze aandoening en bijbehorende mogelijkheden? Neem dan contact met op de afdeling infectieziekten

Aanvullende informatie