Een darmonderzoek, een bezoek aan een pijnarts of een kindercardioloog. Je maakt het gelukkig meestal slechts zelden mee. Des te belangrijker dat áls je een keer zorg nodig hebt, je die krijgt in een prettige, vertrouwde omgeving waar de zorg kwalitatief goed én verzekerd is. Bij DC Klinieken Groningen bijvoorbeeld, waar locatiemanager Christina Westerbeek en coördinator Cecillia Bijstra gastvrijheid doorvoeren tot in de haarvaten van hun kliniek.
Je krijgt van mij een dikke 10. Dat is niet alleen een zin uit een bekend Nederlands liedje, maar ook precies wat een patiënt dacht toen ze de volgende recensie over DC Klinieken Groningen op de vergelijkingssite ZorgkaartNederland plaatste.
“Ter voorbereiding op ’t darmonderzoek zou ik het laxeermiddel Pleinvue krijgen, er was een enorme kans om daar van te overgeven als bijwerking, de mensen van DC Klinieken waren zo ontzettend vriendelijk om mij een ander middel voor te schrijven ondanks dat ze daar nooit mee werken! Ik voelde me daardoor erg serieus genomen. Ook op de dag zelf waren ze erg vriendelijk, en het was eigenlijk zelfs gewoon gezellig! Tijdens ’t onderzoek steunden ze me erg op de momenten dat ik ’t zwaar had en pijn had. Een en al lof!” (24 mei 2021)
Patiënt op 1
Deze patiënt voelde zich serieus genomen en gesteund en vond het zelfs gezellig bij DC Klinieken Groningen. Haar ervaring past haarfijn bij het verhaal dat locatiemanager Christina Westerbeek en coördinator van de kliniek Cecillia Bijstra vertellen. In hun ogen mag er geen misverstand over bestaan: bij DC Klinieken staat de patiënt op nummer 1. Westerbeek: “Mensen gaan niet voor hun lol naar ons. Als je dan toch een keer zorg nodig hebt, is het belangrijk dat je op een plek komt waar je je vertrouwd voelt en waar ze het goed voor elkaar hebben.”
Verzekerde zorg
Een patiënt gaat inderdaad zeker niet in eerste instantie naar een zorgverlener om het gezellig te hebben. Hij of zij moet weten dat de zorg kwalitatief hoogwaardig is. Gelukkig is dat bij DC Klinieken Groningen goed geregeld, voor welk specialisme iemand ook komt – of dat nu (kinder)allergologie, pijnzorg, neurologie, dermatologie, kindercardiologie of MDL-zorg is. Keurmerken en regelmatige audits tonen dat aan. Daarnaast is de zorg verzekerd, vertelt Bijstra. “We merken dat niet iedereen even goed bekend is met een Zelfstandig Behandel Centrum (ZBC), de soort zorginstelling waar ook DC Klinieken onder valt. De zorg die wij leveren wordt gewoon vergoed door de zorgverzekeraars, met uitzondering van het eigen risico uiteraard.”
Samenwerking met regionale ziekenhuizen
Bij DC Klinieken Groningen krijg je echter niet alleen kwalitatief goede en verzekerde zorg, maar ook nog eens zorg op korte termijn. Er zijn namelijk niet of nauwelijks wachtlijsten. Daarnaast is de samenwerking met de regionale ziekenhuizen, zoals het UMCG, uitstekend. En zoals gezegd, een erg mooi bijkomend voordeel voor iedere patiënt is dat hij niet als een nummer wordt gezien bij DC Klinieken. Westerbeek: “Wij willen gastvrijheid tot in detail doorvoeren. Al onze medewerkers maken we verantwoordelijk voor een gastvrije uitstraling. Dat zit ’m in van alles. Van praktische hulp aan een patiënt die moeilijk ter been is en het voor patiënten vrijhouden van parkeerplaatsen voor onze deur, tot aan het aanbieden van een kopje koffie. Dat laatste beperkt zich niet tot patiënten en verwijzers alleen. Zo weten ook bijvoorbeeld de gemeentelijke vuilnisophalers dat ze bij ons terechtkunnen voor een verse bak koffie. In alles en voor iedereen dragen we die gastvrijheid uit.”