U hoeft in onze klinieken geen mondneusmasker meer te dragen. Wij vragen u wel uw handen bij binnenkomst te desinfecteren. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. Meer informatie kunt u vinden in onze FAQ.

aA
Pagina voorlezen
Contact & FAQ
Blog24 maart 2022

“Wij gaan echt voor de kwaliteit van zorg”

Nét dat stapje extra zetten voor de patiënt, dat is het motto van de medewerkers van DC Klinieken Apeldoorn en Hengelo. “We hadden laatst nog iemand aan de balie, helemaal klaar voor de scopie. Alleen had hij zich vergist in de datum. Toen hebben we met zijn allen geregeld dat hij die dag tóch nog geholpen werd”, aldus Anita van Lohuizen-Meulenbeek, trotse locatiemanager van de twee klinieken.

 

De locaties Apeldoorn en Hengelo zijn gespecialiseerd in MDL-zorg en maken sinds kort deel uit van DC Klinieken. Daarvoor waren ze 12 jaar lang Medisch Centrum Veluwe (MCV Nederland). Anita was er bij vanaf het allereerste begin in 2010, toen nog als verpleegkundige: “Ik kan me mijn eerste werkdag bij MCV nog goed herinneren. We gingen allemaal in onze oude kleding de kliniek in Apeldoorn schoonmaken. We hadden enkel wat stoelen staan en een telefoon en geen idee wat er op ons af ging komen.”

Bevolkingsonderzoek darmkanker
Intussen hebben de twee klinieken een sterk imago opgebouwd. Ze zijn een van de grotere spelers in de regio als het gaat om hun bijdrage aan het landelijke bevolkingsonderzoek darmkanker. Die focus op preventieve zorg is volgens Anita een heel goede ontwikkeling. “De zorg in Nederland wordt steeds duurder. We reageren op ziekte, maar voorkomen is beter. Veel ziektes van je maag, darm of lever ontstaan uit een bepaalde leefstijl. Het is mooi om te zien dat we als zelfstandig behandelcentrum bewustwording kunnen creëren. Mensen uitleggen dat je gedrag invloed heeft op je gezondheid.”

 

Geen genoegen met een zesje
Het succes van DC Klinieken Apeldoorn en Hengelo is vooral te danken aan de betrokkenheid van de medewerkers, stelt Anita. “De meesten zijn er al vanaf de start. Het zijn allemaal professionals die gaan voor kwaliteit en geen genoegen nemen met een zesje. We zijn een heel divers team met verschillende karakters, maar de enorme betrokkenheid bij zorg voor onze patiënten is wat ons verbindt. We zijn trots op wat we doen, maar vinden het tegelijkertijd heel gewoon. Dat zit denk ik een beetje in de cultuur van deze kant van Nederland.”

 

Afscheid nemen
De eerste periode onder de vlag van DC Klinieken was moeilijk voor de oud-MCV medewerkers. “De overname heeft impact op ons gehad. Het was naast een doorstart, ook een tijd van afscheid nemen. En toch staat iedereen er weer met dezelfde betrokkenheid. We zijn blij dat onze jarenlange ervaring en expertise bewaard blijft. We kennen het specialisme door en door en zien de uitdagingen. Maar we kunnen de ondersteuning van de stafafdelingen van een grote organisatie als DC Klinieken goed gebruiken. Daar plukken wij weer de vruchten van.”

 

Trap onder de kont
Betrokken medewerkers krijg je niet zomaar. Anita zet zich dagelijks in voor haar collega’s en schept goede voorwaarden, zodat iedereen zijn werk kan doen. Zien waar iemand mee worstelt is daar onderdeel van. “Iedereen geeft graag oprechte aandacht aan elke patiënt, maar door de vele afspraken op een dag staat dat soms onder druk”, aldus Anita. Ondanks dit spanningsveld tussen aandacht en tijd, is de medewerkerstevredenheid hoog. “Ik erken graag extra inspanningen en uit mijn waardering het liefst op momenten dat het niet standaard is. Dit kan zich vertalen in een bloemetje, een grapje of soms een trap onder iemand zijn kont als die ‘m nodig heeft. Dat is toch ook aandacht?”


Terug naar boven arrow_upward
close