aA
Pagina voorlezen
Nieuws6 mei 2021

Dermatoloog Douwe Vellinga over innoveren in de zorg

We zitten midden in een digitale revolutie waarbij we dagelijks kunnen lezen over allerlei nieuwe innovaties. Bekende tech-reuzen zoals Google, Amazon en Apple zijn daar natuurlijk ook volop mee bezig. Met een alsmaar groeiende vraag is het juist in de zorg essentieel om altijd te blijven innoveren. Want alleen met innovatie maken we de zorg beter en efficiënter. Dermatoloog Douwe Vellinga, DC Klinieken Voorschoten, draagt persoonlijk bij aan innovaties binnen de dermatologie en vertelt erover.

Douwe: “In de zorg zijn er ontelbaar veel nieuwe ontwikkelingen waarvan je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Het gevaar is dat het geheel als een bedreiging voelt en je op de rem trapt.” Innovatie vraagt daarom om nieuwsgierigheid, een probleem-oplossende houding en een snufje durf. “We zitten vaak al in de toekomst, maar daar zijn we ons vaak niet bewust van. Daarom moeten we snel handelen, maar dat past gelukkig helemaal bij het DNA van DC Klinieken”.

 

Douwe Vellinga heeft onlangs zitting genomen in een expert faculty met acht andere dermatologen en structuur gebracht in de trends en innovaties die we in de toekomst kunnen verwachten in de dermatologie. Zorginnovator Bob Krijnen en futurist Tony Bosma hebben in samenwerking met de expert faculty een trendrapport* opgesteld. In dat rapport worden tien trends besproken, met voorbeelden om het een en ander te verduidelijken.

Voorbeelden van trends

Een van de dingen die we zien is dat de zorg steeds meer thuis gaat plaatsvinden. Douwe: “We zien een transitie van hospital naar homespital. De dermatologen zijn op dit gebied voorloper; teleconsulten worden al vaak toegepast. Zo hoeft een patiënt niet meer fysiek naar een ziekenhuis toe om een dermatoloog te bezoeken, maar hoort de patiënt thuis op de bank om wat voor huidziekte het gaat. De dermatoloog kan bijvoorbeeld de foto’s op zijn computer bekijken.”

 

Artificial intelligence zal steeds meer toepassingen kennen en de klassieke dermatoloog kunnen helpen in de diagnostiek. Een bekend voorbeeld binnen de dermatologie is het nemen van een foto met je mobiele telefoon van een moedervlek waar je je zorgen om maakt. Binnen een app wordt vervolgens die foto door een slim en zelflerend algoritme geanalyseerd om zo te bepalen hoe groot de kans op huidkanker is. Met de tijd zal het algoritme steeds nauwkeuriger worden, momenteel zal de dermatoloog nog altijd het eindoordeel vellen. Maar wellicht wordt dat binnenkort een ‘second opinion’ en verder in de toekomst krijgt de dermatoloog misschien wel simpelweg de opdracht om de plek operatief te verwijderen, omdat de app al vrij zeker weet dat het om huidkanker gaat.

 

Een andere trend die we zien is dat de huidige reactieve geneeskunde aan het verschuiven is naar preventieve geneeskunde. De focus komt steeds meer te liggen op hoe we klachten kunnen voorkomen, in plaats van hoe we ze kunnen behandelen. “Voorkomen is beter dan genezen” is immers een bekende wijsheid. Als je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren kun je maatregelen nemen om te voorkomen dat je bijvoorbeeld ziek wordt (predictive health). Douwe: “Tegenwoordig is het voor iedereen mogelijk om zijn of haar DNA te laten analyseren. In het DNA zou dan bijvoorbeeld een genetische mutatie gevonden kunnen worden waarmee de kans dat die persoon eczeem gaat ontwikkelen is toegenomen. In een vroege fase met crèmes smeren of juist niet kiezen voor een risico-beroep zoals kapper kan dan een hoop ellende voorkomen.”

 

Momenteel geven we een behandeling aan een patiënt en moeten we afwachten of het ‘aanslaat’. Door gebruik te maken van patiënt-specifieke informatie (bijvoorbeeld unieke eiwitten in het bloed) gaan we naar het geven van behandelingen waarvan we steeds beter van te voren al weten wat het resultaat gaat zijn. Een behandeling die helemaal is afgestemd op die ene patiënt: van ‘one size fits some’ naar ‘one size fits none’ (prescriptive healthcare). “Zo is het tegenwoordig al mogelijk om je eigen DNA in kaart te laten brengen via diverse commerciële aanbieders. Het nut daarvan is op dit moment nog dubieus, maar in de nabije toekomst kan een apotheker daar gebruik van maken. Per persoon kan dan het juiste type medicijn en ook de exacte dosering gegeven worden. Zo worden bijwerkingen zo veel mogelijk voorkomen en de kans op een positief effect van het medicijn wordt zo groot mogelijk.”

Innovatie bij DC Klinieken

Bij DC Klinieken houden we de trends nauwlettend in de gaten zodat we daar tijdig op in kunnen spelen. Want het belangrijkste is dat we steeds betere en efficiëntere zorg kunnen leveren. De COVID-pandemie heeft innovatie op diverse gebieden in een stroomversnelling geduwd. Douwe: “De Cruijffiaanse uitspraak ‘elk nadeel heb z’n voordeel’ is hier van toepassing. Zo is het bij diverse specialismen binnen de DC Klinieken nu al vaak mogelijk om een video-consult te maken om zo een rit naar de kliniek te besparen. Extra prettig voor mensen die nog niet gevaccineerd zijn en toch geen risico willen lopen. Maar deze mogelijkheid zal ook na de piek van de COVID-pandemie blijven bestaan om zo de zorg efficiënt te houden. Zo bent u bij DC Klinieken verzekerd van de meest moderne zorg!”

 

* De Medical Innovation Academy (www.medicalinnovation.academy) heeft in opdracht van UCB trends in de dermatologie geanalyseerd. Dit is helder weergegeven in een rapport: “Trendrapport skinformation, rethinking dermatology, powered by UCB” en op te vragen via moniek.groenen@ucb.com. Naast het trendrapport zijn er door de Medical Innovation Company ook een aantal interessante podcasts over innovatie in de dermatologie geproduceerd: ‘skinformation podcasts’.

Terug naar boven