Nieuws10 december 2024

Betere patiëntenzorg door nieuwe tool Autoscriber

Bij DC Klinieken blijven we zoeken naar manieren om onze zorg te verbeteren, zodat we zoveel mogelijk patiënten kunnen helpen. Uiteraard met aandacht, want dat is waar we voor staan. Sinds oktober loopt er daarom in onze klinieken een pilot met Autoscriber. Slimme technologie die gesprekken opneemt tussen arts en patiënt en deze omzet in een verslag. Met de inzet van deze AI-tool willen we onder andere de administratieve lasten verlichten bij onze zorgprofessionals. We testen Autoscriber nu op onze afdelingen allergologie, neurologie en pijnzorg.

““Ik kan mijn patiënten echt aankijken en mis geen belangrijke informatie. ”

Internist-allergoloog Richard Oei

Persoonlijk en met aandacht

Twee van onze artsen die sinds oktober werken met Autoscriber, zijn neuroloog Geert Sulter en internist-allergoloog Richard Oei. Met de ondersteuning van Autoscriber kunnen zij zich volledig richten op het gesprek met de patiënt. Richard: “Ik kan mijn patiënten echt aankijken en mis geen belangrijke informatie”. Geert ervaart hetzelfde: “Je kunt meer persoonlijk contact maken en hebt tijd en aandacht voor dat wat belangrijk is: de patiënt”.

 

Vertrouwen

In het begin moest Geert zijn weg vinden in Autoscriber. “In zo’n eerste fase moet je leren vertrouwen op de volledigheid. Je moet ook bepalen in hoeverre je daarop optimale controle wilt behouden. Eerst ging ik de verslagen van a tot z doorlezen. Nu is het vertrouwen zo groot, dat ik het verslag doorlees, controleer en waar nodig aanpas. Wat ik ervaar is dat het een volledige weergave is van de informatie die tijdens het gesprek daadwerkelijk over tafel is gegaan. Het mooie is dat als je daarover twijfelt, je altijd de ruwe transcriptie kunt nakijken.”

 

Niets meer missen

Richard heeft als internist-allergoloog vaak lange gesprekken met zijn nieuwe patiënten. “Dan is het fijn dat je een programma aan hebt staan dat alles meepakt. Want als je steeds aan het typen bent, maak je automatisch een selectie van wat je hoort en krijg je soms niet alles mee. Ik zie soms dingen in het verslag en dan denk ik ‘Heeft de patiënt dit echt gezegd? Dat heb ik niet meegekregen’. Autoscriber maakt je in dat opzicht scherper”.

“Je kunt meer persoonlijk contact maken en hebt tijd en aandacht voor dat wat belangrijk is: de patiënt.”

Neuroloog Geert Sulter

Veilig en gecertificeerd

Autoscriber is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Het programma houdt zich aan alle privacyrichtlijnen. Zo wordt de data in Europa opgeslagen en kun je als patiënt altijd verzoeken het gesprek te wissen. De patiënt bepaalt overigens zelf of die akkoord gaat met het maken van een opname. Dat vraagt de arts vooraf. Richard: “Als arts moet je de eerste paar keer even over die drempel heen, dat je vraagt of je het gesprek mag opnemen. Maar als je een paar keer de ervaring hebt dat patiënten het geen probleem vinden, dan wordt het normaal.”

 

Minder administratie, meer tijd

Als organisatie willen we blijven innoveren, maar altijd met oog voor persoonlijke aandacht. De slimme technologie van Autoscriber is hier een mooi voorbeeld van: We verminderen de administratieve last voor onze collega’s, zodat zij meer tijd hebben voor écht contact met hun patiënten. Hierdoor hopen we niet alleen de kwaliteit van onze zorg te verbeteren, maar ook het werkplezier van onze zorgprofessionals te vergoten.

Terug naar boven