Zorgplafond VGZ en labels
Wilt u in november of december een eerste afspraak maken voor het specialisme dermatologie en bent u verzekerd bij VGZ (en labels)? Dan kunt u mogelijk pas vanaf januari bij ons terecht. Dit komt doordat we het zorgplafond voor 2025 bij deze verzekeraar hebben bereikt.
Het zorgplafond is het maximumbedrag dat DC Klinieken jaarlijks mag declareren bij een zorgverzekeraar. Als deze grens is bereikt, vergoedt de verzekeraar de behandelingen bij DC Klinieken niet meer.
We zijn met deze zorgverzekeraar in gesprek om tot een oplossing te komen. Zolang hierover nog geen duidelijkheid is, kunt u voor vragen of bezwaar contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Wat betekent dit voor u?
Wij mogen voor het specialisme dermatologie in november en december van dit jaar helaas geen nieuwe patiënten meer helpen die verzekerd zijn bij VGZ en labels. Zie hieronder welke situatie op u van toepassing is.
-
Ik heb al een eerste afspraak staan voor november of december 2025
Heeft u een verwijzing naar DC Klinieken en heeft u uw eerste afspraak al gepland staan in november of december van dit jaar? Dan gaat uw afspraak gewoon door. U hoeft deze niet te verplaatsen naar 2026.
-
Ik heb een vervolgafspraak staan in november of december 2025
Heeft u laatst een eerste afspraak gehad bij DC Klinieken en heeft u in november of december van dit jaar een vervolgafspraak staan? Dan gaat die gewoon door. U hoeft deze niet te verplaatsen naar 2026.
-
Ik heb een verwijzing, maar nog geen afspraak
Heeft u een verwijzing naar DC Klinieken, maar nog geen eerste afspraak gemaakt? Neem dan contact op met ons Service- en Informatiecentrum. Wij plannen een afspraak voor u vanaf 1 januari 2026. In november en december van dit jaar kunnen wij u mogelijk niet meer ontvangen.
Let op de volgende uitzonderingen
Uw afspraak gaat wél door als u één van de volgende combinatiepolissen heeft: IZA Eigen Keuze, IZZ variant Combinatie, UMC Eigen Keuze, UC Eigen Keuze, Univé Zorg Uitgebreid Polis, VGZ Eigen Keuze of Gewoon ZEKUR Zorg Plus Polis.
Bent u het niet eens?
In geval van spoed
Als u of uw huisarts vindt dat uw onderzoek spoed heeft en niet kan wachten tot 2026, dan raden we u aan contact op te nemen met de afdeling zorgbemiddeling van VGZ (of label van VGZ). Zij kunnen u doorverwijzen naar een andere zorgverlener in de buurt.
Wilt u bezwaar maken?
Dat wij geen patiënten van VGZ en labels meer mogen helpen in november en december van dit jaar, komt door het zorgplafond van deze zorgverzekeraars. Heeft u bezwaar tegen dit besluit, dan verwijzen wij u graag door naar uw zorgverzekeraar.
Om u te helpen bezwaar te maken, hebben we hieronder een voorbeeldtekst voor u opgesteld die u kunt gebruiken in een e-mail of brief naar uw zorgverzekeraar. Als u klikt op uw zorgverzekeraar in het overzicht hieronder, gaat u direct naar het contact- of klachtenformulier.
Voorbeeldmail
Geachte heer/mevrouw,
Bij deze wil ik graag bezwaar maken tegen het besluit dat ik in november en december van dit jaar niet bij DC Klinieken terechtkan voor behandeling, omdat het zorgplafond is bereikt. Dit is een beperking van mijn recht op zorg. Ik wil u vragen mij alsnog de mogelijkheid te bieden de nodige zorg bij DC Klinieken te ontvangen voor de resterende maanden van 2025.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie en met vriendelijke groet,
[UW NAAM]
Heeft u vragen?
Heeft u een vraag of wilt u meer informatie over het zorgplafond? Dan vragen wij u contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.