aA
Pagina voorlezen
Blog25 maart 2021

Locatiemanager Erik Aller over DC Klinieken Maastricht

“Patiënten die ons één keer hebben bezocht, komen graag weer terug”

Een zorgaanbod dat zich uitbreidt zonder dat de sterke punten van DC Klinieken – korte wachtlijsten en patiëntvriendelijke benadering – in het geding komen. Dat is waar Erik Aller, locatiemanager van DC Klinieken Maastricht, zich dagelijks voor inzet. In het afgelopen jaar heeft hij de regionale pijnzorg nieuwe impulsen gegeven. Ook zag hij het aantal patiënten toenemen.

“Zeer positieve ervaring. Gastroscopie gehad, niet het meest prettige onderzoek, maar de verpleegkundigen en arts waren ontzettend lief en geruststellend. Vanaf het eerste telefonisch contact om de afspraak te maken t/m het onderzoek niets dan lof voor de medewerkers. Ontzettend aardig en heel duidelijk in hun communicatie. Uitslag werd in begrijpelijke taal gegeven.”

– ZorgkaartNederland

Dit is een recensie over DC Klinieken Maastricht die in het afgelopen jaar op de vergelijkingssite ZorgkaartNederland is geplaatst. Een erg positieve recensie, maar toch een willekeurige, want er zijn veel vergelijkbare, opvallend enthousiaste patiënten te vinden. Het zegt veel over de zorg die DC Klinieken Maastricht nu al 15 jaar levert en waar het hele team van DC Klinieken Maastricht zich elke dag voor inzet.

 

Locatiemanager Erik Aller ziet mede dankzij dit soort reviews dat steeds meer patiënten de weg naar zijn vestiging weten te vinden. Al speelt daarbij ook een rol dat DC Klinieken tijdens de coronacrisis ‘open’ is gebleven. Dat wil zeggen dat de zorgorganisatie – uiteraard met de nodige maatregelen – reguliere zorg is blijven aanbieden. “Dit heeft ertoe geleid dat we nog veel beter op het netvlies van huisartsen in de regio zijn gekomen”, zegt Aller. “Zij konden immers gewoon naar ons blijven verwijzen en hebben dat ook gedaan. Bijkomend voordeel was dat patiënten die eenmaal DC Klinieken Maastricht hadden bezocht, ook graag weer terugkwamen. Vanwege de kwaliteit van zorg en het goede gevoel dat ze overhielden aan hun eerdere bezoek.”

Uitbreiding pijnzorg

Die patiënten kunnen in Maastricht terecht voor radiologie, MDL, pijnzorg en neurologie. Aller vertelt over de ontwikkelingen sinds hij in oktober 2019 het roer van zijn voorganger overnam. “Met name MDL en pijnzorg zijn in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Om een voorbeeld te geven, toen ik bij DC Klinieken Maastricht kwam werken, boden we drie dagen in de week MDL-zorg aan. Inmiddels zijn dat vijf dagen.” Bij pijnzorg is er nóg meer veranderd. “DC Klinieken onderscheidt zich met zogeheten integrale pijnzorg. Die bieden we nu ook in Maastricht aan. Dit houdt onder andere in dat pijnspecialisten waar nodig direct hulp kunnen inschakelen van andere specialisten, zoals psychologen en fysiotherapeuten. In ons pand hebben we nu bijvoorbeeld een Beweegplein, waar patiënten onder begeleiding van een fysiotherapeut kunnen trainen. En de psycholoog richt zich onder meer op stressoren, dat zijn niet-lichamelijke factoren in iemands leven die bijdragen aan de pijnbeleving. Dat kunnen gebeurtenissen in iemands verleden zijn, of problemen van persoonlijke aard – bijvoorbeeld in de relationele sfeer. Wanneer deze mensen zich bewust zijn van deze stressoren en hun invloed op de pijn, kunnen ze er samen met de behandelaar ook iets aan doen.”

 

Het Beweegplein en de stressorenaanpak zijn cruciaal bij integrale pijnzorg, zegt Aller. “De patiënt moet niet alleen maar om de zoveel maanden een prik komen halen, maar hij of zij moet zelf continu de regie hebben over de pijn. Alleen door die gezamenlijke verantwoordelijkheid van arts en patiënt kan duurzame verbetering van kwaliteit van leven ontstaan.”

Terug naar boven