Pijn

Wat is pijn?

Pijn is een natuurlijk beschermingsmechanisme. Zonder pijn zou je niet kunnen overleven. Als je jezelf snijdt of verstapt ervaar je direct pijn die je waarschuwt om te stoppen of het even rustig aan te doen. Deze pijn noemen wij acute pijn. Deze vorm van pijn gaat samen met weefselschade en heeft een duidelijke signaalfunctie.

Wanneer de pijn langere tijd (3 tot 6 maanden) aanhoudt, dan spreken we van chronische of aanhoudende pijn. Vaak wordt bij pijn die al zo lang duurt, geen specifieke oorzaak meer gevonden. Er is meestal geen duidelijke relatie tussen de oorzaak van de pijn (de weefselschade) en de pijnprikkel.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de pijn blijft bestaan. Zo kunnen psychische en sociale factoren een rol spelen bij het in stand houden van de pijn. Denk bijvoorbeeld aan stress, je zorgen maken, eenzaam zijn of leven met angst.

De functie van pijn

De functie van pijn, een alarmsysteem

Pijn waarschuwt ons zodra er iets mis is of wanneer er gevaar dreigt.​

Pijn is een noodzakelijke reactie van het lichaam. Het is een alarmsysteem in ons lichaam dat ons helpt te overleven. Door het alarm af te laten gaan, wil ons lichaam ons tot actie aansporen. Zodra je hand dichtbij vuur komt zal, het lichaam hierop reageren door de pijn steeds intensiever te maken naarmate je dichterbij komt. Trek je jouw hand weg dan zal de pijn ook verdwijnen. Het alarmsysteem in het lichaam gaat af en probeert je te beschermen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een verstuikte enkel. In het begin geeft het alarmsysteem aan niet te veel te lopen, maar naarmate de tijd wordt de pijn minder en kan je de enkel weer meer belasten.​

Wanneer het alarmsysteem af blijft gaan?

Je kunt het pijnsysteem vergelijken met een inbraakalarm. Het inbraakalarm is bedoeld om te waarschuwen dat er een inbreker is, zoals het pijnsysteem moet waarschuwen als er een beschadiging dreigt. Deze situatie is te vergelijken met acute pijn.​

Wanneer het inbraakalarm telkens, bij het minste of geringste, afgaat zonder dat er een inbreker wordt gevonden, is de werking van het alarm niet in orde. De oorzaak ligt dan niet bij een eventuele inbreker, maar bij de verkeerde afstelling van het alarmsysteem. Het pijnsysteem kan verstoord zijn. Het pijnsysteem is dan te scherp afgesteld. Dit kan te maken hebben met gedrag, cognities en emoties. Deze situatie is te vergelijken met chronische pijn.​ Kortom, pijn is niet altijd een betrouwbaar signaal!​

Bij chronische pijn is er een verandering opgetreden in de zenuwbanen die pijnprikkels naar de hersenen sturen. ​

Er worden vaker en meer prikkels doorgegeven en in de hersenen ervaren als ‘pijn’. ​ Men is gevoeliger geworden voor pijnprikkels, waardoor het pijnsignaal een ‘vals’ alarm afgeeft. De pijn wordt eerder en heviger gevoeld dan dat de bedoeling is.​ Het krachtige pijnstillende systeem vanuit de hersenen werkt niet meer naar behoren en zo kan er uiteindelijk een vicieuze pijncirkel ontstaan.​

Soorten pijn

We onderscheiden drie soorten van pijn:

Weefselschade (nociceptieve pijn)

Deze pijn kennen wij allemaal. Dit is pijn die ontstaat na weefselschade zoals een na een snee, schaaf- of brandwond, kneuzing of operatie of bij ontstekingen. Deze pijn gaat samen met een duidelijke pijnprikkel omdat er weefsel beschadigd is.

Zenuwpijn (neuropatische pijn)

Zenuwpijn ontstaat door beschadiging van het zenuwstelsel.

Het zenuwstelstel bestaat uit 2 delen:

1. het centrale zenuwstelsel (de hersenen en het ruggenmerg)
  2. het perifere zenuwstelsel (de zenuwwortels, de zenuwknopen (plexus) en de zenuwen zelf).

Het zenuwstelsel kan op verschillende manieren beschadigen. Bekende voorbeelden zijn pijn na een herseninfarct (hersenen), pijn na een dwarslaesie (ruggenmerg), pijn bij een hernia (zenuwwortel). Zenuwpijn is vaak stekend, brandend, schrijnend.

Overgevoeligheid, sensitisatie (chronische pijn)

Zenuwen hebben een signaalfunctie, bijvoorbeeld als er schade optreedt door een snee, verbranding of onderkoeling. De zenuwen worden geprikkeld en geven een pijnsignaal af. Als het zenuwstelsel overgevoelig is geworden en daarmee sneller of continue reageert op prikkels spreken we van sensitisatie.

We spreken van chronische pijn, wanneer:

• pijn langer dan drie maanden bestaat  ​
  • er sprake is van aanzienlijke beperkingen in het dagelijks functioneren​
  • de relatie met de schadelijke prikkel onduidelijk is​
  • veranderingen optreden in het centraal zenuwstelsel er sprake is van overgevoeligheid, wat zelfs kan leiden tot sensitisatie​.

Impact op je dagelijks leven

Als je (continu) pijn ervaart, kan dit je leven erg beïnvloeden. Het kan leiden tot een sociaal isolement. Bijvoorbeeld omdat je door pijn moeilijk kan bewegen, slaapproblemen ervaart of andere lichamelijke of psychische klachten ontwikkelt door de pijn. Bij DC Klinieken behandelen wij jaarlijks vele patiënten met diverse pijnklachten, van acute tot chronische aandoeningen. Wij begrijpen dat pijn de kwaliteit van jouw leven ernstig kan beïnvloeden. Met een gericht behandelplan werken we samen aan het verbeteren van de kwaliteit van jouw leven.

Zelf aan de slag

Heb je langdurige pijnklachten en wil je direct zelf werken aan je pijnklachten? Gebruik dan de pijntoolkit. Dit platform biedt je handige tips voor het omgaan met chronische pijn.

Je krijgt uitleg, in de vorm van video’s en plaatjes via e-mails. De pijntoolkit is gratis.